Lenket

av (forfatter) og Arne Svingen (forfatter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

En lysende Kripos-karriere falt i grus da Lucinda ble tatt for å ha forsynt seg av et amfetaminbeslag. Nå soner hun med fotlenke i barndomshjemmet. Men da en forslått jente dukker opp på Mørk-gården, bestemmer Lucinda seg for å trosse soningen og forsøke å hjelpe jenta. Dette er den første boka om Lucinda Mørk.

Lucinda Mørk får sparken i Kripos fordi hun har spist av lasset. Dømt til fotlenkesoning, reiser hun til i barndomshjemmet i Sør-Fron. Moren begikk selvmord da Lucinda var liten, og nå vil hun rydde opp i fortiden og begrave gamle spøkelser.

Men konflikten på asylmottaket, en forslått ung kvinne og to skjelletter som graves opp, trigger nysgjerrigheten hennes og gjør det vanskelig for den rastløse Lucinda å overholde bevegelsesrestriksjonen.

Og da det skjer et mord i bygda, lar hun seg overtale av den lokale politibetjent til å hjelpe til med etterforskningen. Men snart dukker hennes tidligere kollega fra Kripos opp. Han vil ha henne vekk fra etterforskningen og inn i fengsel. At han jobber etter et helt annet spor enn det hun har fulgt gjør henne bare enda mer sikker på at hun har rett.

Gamle konflikter om jord og nye konflikter om asylmottak og arbeidsplasser preger bygda, og midt i det hele forsøker Lucinda å slutte fred med fortiden, og finne svaret på hvem som var faren hennes.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202323202

EAN 9788202323202

Omtalt sted Oppland

Dette er den første boka om Lucinda Mørk, og handler om hennes soning med fotlenke hjemme i barndommens bygd i Gudbrandsdalen. Hun drar egentlig hjem til barndomsbygda på Vinstra for å prøve å finne ut hvem som er hennes biologiske far. En far hun aldri har kjent eller visst navnet på.
Så dukker det opp blant annet ei forvirra jente, noen asylsøkere og et par lik som har ligget lenge nedgravd. Lucinda havner selvsagt midt oppi hendelsenes sentrum, og blander seg inn i en etterforskning hun helst burde ha holdt seg unna...
Joda, Gudbrandsdalen har nok sine mysterier!
- Og etter denne kommer 'Dårekisten', med masse driv og spenning.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Be aldri om nåde" av Martin Österdahl
  • "Dårekisten" av Christopher Grøndahl