Kall meg Rosa Parks

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Vega forlag 2010 Innbundet

Dokumentarfilmskaperen Yi Young har en historie å fortelle om menneskesmugling, slaveri, kyniske konserner og politikere som ser en annen vei. Nå vil hun lage en dokumentarserie på SVT om hva som egentlig hendte med henne da hun ankom Sverige som 14-åring, og ingen skal bli spart. Da det første avsnittet er blitt vist, får hun en brutal advarsel om hva som kan skje. Det er noen som ikke ønsker at historien skal komme ut, og Yi Young må gå i dekning.

Kall meg Rosa Parks er en gripende politisk thriller om menneskesmugling, slavearbeid, store konserners kynisme og myndigheters unfallenhet. Hva skjedde egentlig med dokumentarfilmskaperen Yi Young da hun kom til Sverige som fjortenåring? Nå skal hun avsløre alt. Ingen skal slippe unna. Gjennom sin dokumentarserie på SVT skal den usminkede sannheten ut til hele det svenske folk, i beste sendetid. Samme kveld som det første avsnittet vises, får Yi en brutal advarsel som tvinger henne til å gå under jorden. Noen forsøker å hindre henne i å fortelle sin historie. Viggo Sjöström, karismatisk dramatiker og regissør på Göteborgs Stadsteater, blir hennes motvillige allierte. Han kastes inn i en verden der mennesker er i stand til å gjøre hva som helst for å oppfylle sine egne grandiose drømmer. En verden der andres liv og vilje ikke betyr noe som helst.

Forlag Vega forlag

Genre Thrillere

Omtalt sted Kina Sverige

Spennande, veldig spennande! Minner litt om Milleniumsbøkene, og passa absolutt som strandlektyre!
(Kjem til å skrive meir utførlig om boka seinare.....)

Sterke kvinner...

Sidan så få har denne i boksamlinga si, så var forventningane svært moderate. Tenkte kanskje den kunne passe som lett tidsfordriv under ein parasoll i sola.
Var derfor heilt ubudd på at dette er velskriven spenning!

Yi Young er ei kinesisk jente som ufrivillig vert sendt til Sverige som tenåring. Ho blir lova eit godt liv der med utdanning og alt anna ho treng. Det er berre det at ho får så mykje meir – eller rettare sagt: Ho misser så uendelig mykje!
Ressurs-sterk som ho er, blir ho dokumentarfilmskapar, og ho bestemmer seg for at det svenske folket skal få vite sanninga om henne og alt ho har opplevd. I beste sendetid kjem første episode – og på ein svært spesiell måte legg ho ut sekvensar som indirekte fortel om kjønnslemlesting, menneskesmugling, kyniske kommersiale selskap og styresmakter som trekkjer på skuldrane og ikkje ser....

Reportasjen får så store konsekvensar at ho må gå under jorda. Ho må stoppast for ein kvar pris. Ho tek kontakt med teatermannen Viggo Sjøstrøm som motvillig vert hennar hjelpar. Han får møte eit samfunn som er svært så rått og brutalt – meir enn han nokon gong kunne ha tenkt seg det.

Dette er både god og spenningsfylt lesnad. Meir enn 660 sider vart gjort unna på to solfylte dagar – det seier sitt! Hadde planlagt å legge att boka på hotellet, men den vart med i kofferten heim – det er ikkje ofte eg les krimbøker meir enn ein gong, men ser ikkje bort frå at denne toler ein gong til.

Yi Young er både modig, sterk og redd, men lysta til hemn er sterkare enn frykta. Hennar forbilde er den svarte kvinna Rosa Parks som nekta å reise seg for dei kvite på bussen. Når det er sagt, så minner kinesiske Yi Young aldri så lite om Lisbeth Salander!
Terningkast: 5
(Utfyllande omtale lagt til 21.07.13)

Lite trögläst på en del ställen, men dock väldigt bra. Läste den svenska översättningen "Vart tog den söta lilla flickan vägen?".

I hyllene mine finst der ein del bøker som nesten - men berre nesten - eg er åleine om å ha. Lurer ofte på kvifor.....Og nokre av dei burde kanskje fleire hatt gleda av??

Bokhyllene hjemme er så fulle at de flyter over og vi har satt bremsene på når det gjelder bokkjøp. Bremsene er fortsatt på, men idag sviktet de meg helt, og det resulterte i 11 bøker til meg selv og 4 til barna. Posesalg er rota til kaos i hjemmet vårt ;)

Oppdatering 13.mai:
Jeg ga ei bok fra meg, og kom hjem med 15, FEMTEN, bøker....De finner du fra og med bok nr 16 på lista :)

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

Bøker som er ekstra tjukke- over 650 sider…med mykje godt lesestoff!

• "Mandag morgen - en roman" av Sanjay Gupta
  • "Sopp - enkel og sikker artsbestemmelse" av Sigurd Sivertsen
  • "Mord.net - en moderne røverroman" av Dan Buthler
  • "Skal vi velge livet" av Kai Zahl
  • "Urent farvann" av Caroline Carver
  • "Det jeg aldri snakket om" av Azar Nafisi
  • "Besettelse" av Peter James
  • "Kileskrift - kriminalroman" av Christen Krogh
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "I lyset - roman" av Håvard Syvertsen