Skinndød

kriminalroman

Gyldendal 2010 Innbundet

Dette er den første boka om krimjournalist Henning Juul.

Første bok om krimhelten Henning Juul. En uhyggelig aktuell Oslo-krim

Et enslig telt på Ekebergsletta rommer liket av en halvt nedgravd kvinne. Hun er steinet til døde, hun har piskemerker på ryggen, og den ene hånden hennes er hugd av.Nett-journalisten Henning Juul mistet sin sønn i en brann for to år siden. Nå er han tilbake på jobb, og blir satt på Ekeberg-saken. Det tar ikke lang tid før politiet har en mistenkt, men Juul forstår raskt at det hele er langt mer sammensatt. I sin jakt på svar havner han i brutale menneskers søkelys. Da et nytt drap finner sted, blir det klart for Juul at han må finne sannheten før enda flere liv går tapt. Inkludert hans eget.

ISBN13 9788205398559

EAN 9788205398559

Serie Henning Juul (1)

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

God krimdebut fra Enger! Leste denne som e-bok på mobilen, og det var en fin opplevelse! Kjekt å alltid ha med seg boka, selv om det ikke var planlagt å lese!

Fin krim, får fint innblikk i (etterhvert) Henning Juuls triste forhistorie som preger ham veldig. Bra oppbygging av historien, som fortsetter og fortsetter selv om politiet tror de har løst saken. Juul er en fyr som går sine egne veier, er sympatisk, er panisk ang røykvarslere og rømningsveger, ser andre løsninger og forklaringer, klarer å komme seg helskinnet gjennom diverse hendelser ved å snakke og være rolig, totalt sett et fyr det er lett å bli glad i, og som jeg ønsker å fortsette å følge. Fikk to beskrivelser av tittelen Skinndød i løpet av boka, og begge passet godt!

Boka var passe lang, 300 sider, og handlingen var godt fordelt utover i boka. Ikke veldig intens, men heller ikke noen særlige dødpunkter.

Gleder meg til å ta fatt på Fantomsmerte, som også ligger på mobilen. Håper intensiteten tar seg opp litt i forhold til Skinndød.

Vanvittig bra debut. Thomas enger skriver lett og uanstrengt, og personene i boka er troverdige og spennende. Handlingen er også god, men han fomler noe i oppbyggingen av historien. Thomas Enger er en forfatter for fremtiden, og allerede i bok nr 2 har han forbedret seg flere hakk. Jeg gleder meg til fortsettelsen om Henning Juul.

Henning Juul jobber som journalist i en nettavis. Han har akkurat startet på jobb igjen etter at han mistet sønnen i en brann 2 år før. Allerede første dagen får han en mordsak å dekke. En kvinne er nemlig funnet steinet til døde med avhugd hånd på Ekeberg. Kjæresten hennes er utlending. Kan mordet ha noe med sharia å gjøre? Henning får nok å henge fingrene i, mens saken nøstes opp.

Fantastisk krim!

Den første boka om journalisten Henning Hjul. Enger har gode karakterskildringer og et godt oppbygd plott med god fremdrift.

fengslende god krim, anbefales.Skal lese de to neste av Enger, ser frem til det :-)

Fraser, tenker han. Vi omgir oss med fraser, uten å tenke over hva frasene faktisk betyr, hvor overflødige de er og hvor lite meningsbærende de kan være.

Research. Selv de svakeste pustene kan velte et korthus.

Følger trenden og lager liste

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

En huskeliste for meg selv over bøker jeg leser i 2010.

• "Våpenskjold - kriminalroman" av Thomas Enger
  • "Fantomsmerte - kriminalroman" av Thomas Enger