Søstrene Gabaldon

av (forfatter) og Henning Hagerup (oversetter).

Juritzen forlag 2009 Innbundet

Husholdersken Fermina tar seg av de fire unge Galadón-søstrene når deres mor dør. Med kjærlighet og omsorg holder hun familien samlet. På sitt dødsleie lover hun de fire jentene hver sin helt spesielle gave. Historien følger Gabaldón-søstrene på deres livsreise etter sannheten om familien og den mystiske Fermina.

Da de fire unge Gabaldón-søstrene mistet sin mor, var det den gamle Pueblokvinnen Fermina som med kjærlighet og omsorg holdt familien samlet. På sitt dødsleie lovet hun de fire jentene hver sin helt spesielle gave. Etter hvert forstår de at gavene er noen unike, nesten magiske egenskaper. Gjennom 20 år følger vi søstrene Gabaldón på deres livsreise etter sannheten om familien og den mystiske Fermina. Er det hun som fortsatt styrer deres skjebner? Fortellingen om Loretta, Bette, Rita og Sophie Gabaldón er både morsom, barsk og følsom, med en handling lagt til det fargerike meksikansk-amerikanske miljøet på 60- og 70-tallet. En roman full av drama og kjærlighet. Du vil le og du vil gråte sammen med søstrene Gabaldón.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788282050524

EAN 9788282050524

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Omtalt sted USA

En sjarmerende fortelling om en familie preget av dødsfall, hemmeligheter og en liten dose mystikk og eventyr. Denne boken traff meg godt, men så er jeg en 20 år gammel jente som kan relatere til mange av karakterene, og situasjonene de havner i (ikke alle, heldigvis). López bruker et enkelt og uhøytidelig språk, og med litt befriende banning, og innslag av spanske ord som frisker opp historien.
Om jeg kunne startet lesingen på nytt ville jeg laget meg et kart over karakterene, for her er det mye å holde styr på! Hvert kapittel tar for seg en ny søster, og jeg hadde problemer med å henge med i vendingene.

Følger trenden og lager liste

Flere lyst til å lese bøker.

Dette leser vi i den litterære salongen 2014

Uthevet tekst