Fyrmakerinnen

av (forfatter) og Ragnhild Aasland Sekne (oversetter).

Juritzen forlag 2012 Innbundet

For å spare familien for skammen ved at hun er gravid utenfor ekteskap, forlater den 17-år gamle fattigjenta Agnes Sussex og reiser til London. Her får hun jobb som assistent for fyrverkerimakeren John Blacklock. Det viser seg at Agnes har gode evner innen fyrverkerifaget, og hun lager fyrverkeri ingen har sett maken til. Hun treffer etter hvert kruttselgeren Cornelius Soul, som hun vurderer å gifte seg med, men Blacklock er sterkt i mot dette.

Fattigjenta Agnes er 17 år og gravid med et uønsket barn. For å spare familien for skammen, forlater hun landsbygda og reiser til London. Hun banker på en dør der det averteres etter hjelp, og får jobb som assistent for fyrverkerimakeren John Blacklock, en dyster enkemann. Agnes har svært gode evner innen fyrverkerifaget, og utvikler fyrverkeri ingen har sett maken til. Under læretiden møter hun Cornelius Soul, kruttselgeren som Agnes tenker å gifte seg med. Men hvorfor har fyrmakeren John Backlock så mye imot denne mannen? Og Agnes innser at hemmeligheten hennes blir stadig vanskeligere å holde skjult.

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282052238

EAN 9788282052238

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted London

Agnes er 17 år og blir gravid etter en voldtekt. Hun rømmer til London for å bære skammen alene. Heldigvis har hun hellet med seg, og lander en jobb som assistent for en fyrverkerimaker. I hjemmet hans må hun forholde seg de andre personene som arbeider der. Etterhvert som tiden går blir Agnes mer og mer desperat - hva skal hun gjøre med barnet? Hun legger en plan for å gifte seg med vareleverandøren til verkstedet, men husets herre ser med skepsis på dette.

En ganske treig roman. Det blir aldri ordentlig spennende, og det er mange forstyrrende elementer. Mange av personene forsvinner like fort ut av handlingen som de kommer inn. Hva var egentlig poenget med Lettice Talbot? Slutten hadde jeg ikke sett komme, så den var litt artig. Men om den var troverdig vet jeg ikke helt...

Kommer ikke til å anbefale denne videre.

koselig og interessant bakgrunn med pyroteknikk riktig hyggelig romjulslektyre

• "Familiene på Cavendon Hall" av Barbara Taylor Bradford
  • "Smaken av honning - en Carson Springs-roman" av Eileen Goudge
  • "Skygger under overflaten" av Laila Brenden
  • "Urolige hjerter" av Mariela Årsandøy
  • "En vakker katastrofe" av Jamie McGuire
  • "Fru Muus' klage - ekteskapsskandalen som rystet det norske Amerika" av Bodil Stenseth