Adrian Marconis store sorg

Vigmostad Bjørke 2010 Innbundet

Forfatteren Adrian Marconi nærmer seg 50 og er tynget av en stor sorg. Ekteskapet er over, datteren har flyttet utenlands og skrivelysten er fraværende. Men så begynner ting å skje. Han støter på en uteligger, flerkulturelle konflikter ulmer i nabolaget og Lene dukker opp.

En varm og tragikomisk fortelling om et liv som har gått i stå, og en roman som tar pulsen på samtidens politiske og litterære debatter. Forfatteren Adrian Marconi nærmer seg 50, føler han har mistet sin eleganse, og er tynget av en stor sorg han ikke kjenner opphavet til. Ekteskapet har havarert, datteren har flyttet utenlands og snakker bare med ham når hun må, og en ny roman er ingensteds i sikte. Han har trukket seg tilbake til en stille tilværelse på Oslos vestkant hvor dagene driver forbi i en mild tåke av selvmedisinering og tiltaksløshet. Men så begynner ting å skje som får livet til å skyte fart igjen. Adrian støter på en lokal uteligger, en kasse med gamle familiealbum vekker fortiden til live, og flerkulturelle konflikter begynner å ulme i nabolaget. Ikke minst dukker Lene opp, og for første gang på lenge kjenner Adrian noe som minner om kjærlighet. Om forfatteren: Morten Harry Olsen (f. 1960) har utgitt en lang rekke romaner, noveller og essays. Han fikk Tarjei Vesaas' debutantpris i 1986, Rivertonprisen i 1994, Havmannprisen i 2005 og er oversatt til en rekke språk. I 2010 feirer han 25 år som forfatter.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906329

EAN 9788241906329

Omtalt sted Oslo

Likte denne, jeg. Mange fine passasjer som gjorde at jeg koste meg mye. Mer om det kan du lese her.

Kvelden er nydelig, ser jeg. Den første kvelden i september, med en himmel som bugner av glødende safranskyer.

Jeg har mistet min eleganse til kjedsomheten. Det er ingen tragedie det er snakk om, bare en mann som kjeder seg til døde. Noen vil si at jeg har mistet verdigheten, men den har jeg i behold, så vidt. Eller kanskje jeg mener integriteten. Det siste, tror jeg. Verdighet er hva verden tillegger en, integriteten er noe man kjenner best selv. Ja, jeg tror det er slik. Når jeg tenker meg om, tror jeg det er mange som mener jeg har mistet verdigheten; det får så være. Man kan leve et helt liv uten verdighet, og likevel ha integriteten i behold. Men det plager meg at jeg nok har mistet en del av min forfengelighet; forfengelighet kan føre til stolthet, like mye som til skam. Det kommer an på hva man bruker forfengeligheten til.

• "Si bare ett ord - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Tørst - roman" av Svein Roger Nilsen