1222

kriminalroman

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oppleser).

Piratforl. 2007 CD

Da toget sporer av på Finse er tidligere politietterforsker Hanne Wilhelmsen ombord. Sammen med resten av passasjerene blir hun innlosjert på hotell, og snart er de stengt inne på grunn av en snøstorm. Da den kjente presten Cato Hammer blir funnet skutt og drept, blir Hanne trukket inn i et kappløp mot tida og snøstormen. Så blir en prest til drept, og stormen bare øker i styrke. Dette er den åttende romanen med Hanne Wilhelmsen.

1222 er en roman om en liten gruppe mennesker stengt inne på et hotell i en apokalyptisk snøstorm. Etter en dramatisk togavsporing ved Finse, eskalerer konfliktene mellom de overlevende mens orkanen hamrer løs på den utsatte bebyggelsen utenfra. Ingen kan komme til unnsetning, og det finnes ingen vei ut av infernoet. Den første natten blir en mann funnet skutt og drept
den mediekåte og landskjente presten Cato Hammer. Hanne Wilhelmsen, pensjonert etterforsker fra Oslo-politiet, trekkes inn i et kappløp mot tiden, en drapsmann og den verste stormen i norske høyfjell siden menneskene begynte å registrere været. Hun taper første runde. Enda en Guds tjener blir drept
med en istapp tvers gjennom kroppen. 1222 er en hilsen til den klassiske kriminalromanen, en lek med genren, men med klare referanser til vår egen tid og det moderne menneskets ødeleggende fordommer.

Forlag Piratforl.

Utgivelsesår 2007

Format CD

Omtalt sted Hordaland

En huskeliste for meg selv over bøker jeg leser i 2010.

• "Det som er mitt ; Det som aldri skjer" av Anne Holt
  • "Sannheten bortenfor - en Hanne Wilhelmsen-roman" av Anne Holt