Det som er mitt ; Det som aldri skjer

Bokklubben 2005 Innbundet

Det som er mitt: Emilie, ni år, blir borte på vei hjem fra skolen. Seks dager senere blir lille Kim kidnappet. Han kommer raskt til rette. Død, med en beskjed festet til liket: Der fikk du som fortjent. Inger Johanne Vik, forsker og småbarnsmor, er like rystet over kidnappingene som resten av Norge. Når førstebetjent i Kripos Yngvar Stubø trygler henne om hjelp til å løse saken, nekter hun. Selv om hun har en fortid i FBI, og både er jurist og psykolog. Inger Johanne er opptatt med sitt. Hun leter etter sannheten i en barnedrapssak fra 1956 , der en gjerningsmann ble tatt, dømt og siden løslatt før tiden, under merkelige omstendigheter. Saken krever hennes fulle oppmerksomhet. Men så forsvinner enda et barn på 20-bussen i Oslo. Med sine kunnskaper om forbryterens psykologi kan ikke Inger Johanne sitte på gjerdet lenger. Gjennom skjebne og tilfeldigheter tvinner de to sakene seg inn i hverandre, og fremkaller et nytt og overraskende bilde. Det som aldri skjer: Flere personer blir myrdet på bestialske måter. I begynnelsen virker det som om det eneste de har felles er at de er kjente personer. Etter hvert ser det ut til at det kan være en seriemorder som står bak. Men hva er motivet? I boken møter vi igjen Inger Johanne Vik, voldsforsker og ekspert på kriminalpsykologi, og etterforsker Yngvar Stubø.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2005