1222

kriminalroman

Vigmostad Bjørke 2021 E-bok

Etter en dramatisk togavsporing ved Finse er en liten gruppe mennesker stengt inne på et hotell i en apokalyptisk snøstorm. Konfliktene mellom de overlevende eskalerer mens stormen hamrer løs på den utsatte bebyggelsen. Ingen kan komme til unnsetning, og det finnes ingen vei ut av infernoet. Den første natten blir en mann funnet skutt og drept; en mediekåt og landskjent prest. Hanne Wilhelmsen, pensjonert etterforsker fra Oslo-politiet, trekkes inn i et kappløp med tiden, en drapsmann og den verste stormen i norske høyfjell siden menneskene begynte å registrere været. Hun taper første runde. Enda en Guds tjener blir drept: med en istapp tvers gjennom kroppen.

«Holts levende skildring av klaustrofobi, småkrangling og mobbens hysteri er like overbevisende som skildringen hennes av uværet utenfor.» The Guardian
«Når det gjelder plottet, beveger det seg med samme hastighet som det forulykkede toget, men i motsetning til toget sporer aldri Anne Holts fortellerkunst av.» The Independent
«Holt omskaper det klassiske lukkede roms mysterium til en moderne thriller.» The Times

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788241958199

EAN 9788241958199

Serie Hanne Wilhelmsen (8)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Hordaland

Hanne er i boka fanget på fjellet og hele boken foregår inne hotellet Finse 1222. Ok bok, jeg greide ikke avsløre hvem som hadde gjort hva, så holdt oppe spenningen!

Bergenstoget kræsjer på Finse i en voldsom snøstorm, og passasjerene innlosjeres på hotell Finse 1222. Det skjer to drap, og skadeskutte Hanne Wilhelmsen (som nå sitter i rullestol) løser mysteriet. Helt grei underholdning på øret under gå-/løpeturer. Fint lest av Vibeke Saugestad.

En huskeliste for meg selv over bøker jeg leser i 2010.

• "Det som er mitt ; Det som aldri skjer" av Anne Holt
  • "Sudden death" av Anne Holt