Død manns hånd

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2011 Innbundet

Da den elskede og respekterte familiefaren Sven-Gunnar Erlandson blir skutt i nakken etter en hyggelig kveld med gode venner, står etterforskningen stille. Det eneste sporet politiet har, er en våt papirlapp med uleselig tekst, og noen spillkort. Dette er den fjerde romanen om politistasjonen Hammarby i Stockholm.

«Gud er god. I natt vil Gud oss bare godt.» Det er alt den elskede og respekterte familiefaren Sven-Gunnar Erlandsson rekker å tenke før han segner sammen under den store augustmånen, skutt i nakken etter en hyggelig kveld ute med gode venner. Politiets etterforskning står i stampe. Den varme og sjenerøse Erlandsson med stort engasjement for samfunnets utstøtte virker ikke å ha hatt noen fiender. De eneste sporene politiet har, er en gjennomvåt papirlapp med en uleselig tekst samt noen spillkort som lå i lommen hans. Kan det kaldblodige mordet ha noe å gjøre med pokerlaget Erlandsson hadde vært i? Eller er det en forbindelse mellom drapet og hans omgang med uteliggerne som bor i en klynge husvogner i et skogholt? Etterforskningen leder politiet til skremmende og øde steder i de svarteste skoger, til et Hillbilly-Sverige de aldri før har støtt på, til andre verdensdeler og til de mørkeste avkrokene i menneskesjelen. Oversatt av Toril Hanssen. Død manns hånd er Carin Gerhardsens fjerde kriminalroman. Hennes forrige bok, Byssan lull, er nå ute i pocket. Om forfatteren: Carin Gerhardsen (f. 1962) er matematiker og har arbeidet i IT-bransjen. Hun debuterte i 1992 med romanen På flukt fra tiden. Krimdebuten var med Pepperkakehuset. Carin Gerhardsens krimserie om Hammarby-politiet er i ferd med å bli en stor salgssuksess i Sverige. Serien er også solgt til mange land.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241907180

EAN 9788241907180

Serie Hammarby politistasjon (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Stockholm

The iceman came to me tonight,
So very near but out of sight.
I heard the footsteps in the hall
And I heard a cold voice call,
It's such a lonely world.

Then I knew that you were gone,
It came to me, I was alone.
Now I'm left out in the cold
But the story's far from told,

It's like Latitude 88 North,
It's so cold, cold as hell.
35 below and falling,
How I wish that she was calling me.

Frozen shadows in the doorways,
They will linger there always
And as the dawn begins to break,
She's gone it's hard to take,

It's like Latitude 88 North,
It's so cold, cold as hell.
35 below and falling,
How I wish that she was calling me.

Liste over bøkene jeg leste i 2015. Hvilke har du lest, og hva synes du?

• "Tjockare an vatten (av Carin Gerhardsen) [Imported] [Paperback] (Swedish)" av Carin Gerhardsen
  • "Alle midler tillatt - kriminalroman" av Jenny Rogneby
  • "Hennes Iskalla Ögon" av Carin Gerhardsen
  • "Byssan lull" av Carin Gerhardsen
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen
  • "Håpefulle hjerte - en Kristian Swane-krim" av Jakob Knudsen