Analfabeten som kunne regne

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2013 Innbundet

Hun begynte å jobbe som femåring, ble foreldreløs som tiåring, og overkjørt da hun var femten. Ikke noe tydet på at hun skulle gjøre noe annet enn å leve en stund i skuret i Sør-Afrikas største slum og så dø, uten å være savnet av noen. Om hun ikke hadde vært den hun var, men det var hun jo. Nombeko Mayeki var analfabeten som kunne regne. En kombinasjon av skjebne og talent fører henne bort fra Soweto - til internasjonal storpolitikk, til den andre siden av jordkloden, til to identisk like, men svært ulike brødre. I løpet av reisen hisser hun på seg verdens mest fryktede sikkerhetstjeneste før hun en dag finner seg selv innestengt i lasterommet til en potetbil. I Analfabeten som kunne regne tar Jonas Jonasson et oppgjør med fundamentalismen i alle dens avskygninger, men også med vrangforestillingen om ulike folks ulike verdi. Han gjør det med humor og varme. Og han slår en gang for alle hull på myten om at konger ikke skjærer halsen over på høns. Analfabeten som kunne regne er Jonas Jonassons andre roman, etter den internasjonale suksessen Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant. Han er journalisten og gründeren som etter 20 år i avis-, tv- og kommunikasjonsbransjen solgte alt han eide og ble forfatter. Oversatt av Elisabeth Bjørnson Sagt om boken: «Jonas Jonasson setter nok en gang folks lattermuskler i fare for å låse seg i evig krampe. Mannen bak Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant har produsert en ny latterbombe. (...) Han sparer verken på humor eller sarkasme, og spisser det hele til med å være herlig respektløs overfor samfunnets aller ypperste.» Terning 5, Sigrun Bakken, Trønder-Avisa «Spinnvill satire. (...) Lettlest og underholdende om en atombombe på vidvanke og en genial analfabet fra Soweto som gjør svenske av seg.» Gro Jørstad Nilsen, Bergens Tidende

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788241909948

EAN 9788241909948

Genre Humor

Omtalt sted Sverige Sør-Afrika

Denne boken ligner på Jonassons forrige bok om hundreåringen. Det aner meg at Jonas har sansen for atombomber. Denne gangen møter vi Nombeko fra Sør-Afrika. Hun er analfabet i begynnelsen, men svært god i matte. Ender opp som tvungen vaskehjelp i Sør-Afrikas atomprogram og er selvsagt den smarteste der. Paralellt hører vi om svenske Ingmar som er besatt av kongen. Kapitlene om han syntes jeg var mindre interessante, men viktig for historien senere. Jeg vil ikke røpe for mye av handlingen, men akkurat som i hundreåringen så er det masse absurde situasjoner og snodige folk å lese om.

Analfabeten som kunne rengne er en morsom bok, men den blir litt for lik Jonassons forrige bok til å bli helt topp. Den svenske hundreåringen var jo ekspert på atombomber, og det blir jo Nombeko også etter hvert. Selv om boken er morsom og underholdende, så føles det litt som om jeg har lest det samme tidligere. Ikke nok til å ødelegge opplevelsen, heldigivs. Skrivestilen og måten misforståelser, utrolige sammentreff og kinkige situasjoner oppstår er slik som den forrige boken.

Likte du Hundreåringen som klatret ut igjennom vinduet, så vil du garantert like denne.

underholdende, morsom røverhistorie, litt i lengste laget, men med alle forviklinger og bi-historier er det vel nødvendig. Jeg koste meg iallefall med boken

Begynte å lese denne boken rett etter at jeg hadde avsluttet Hundreåringen.., det var for tidlig.
Føltes som jeg gikk rett inn i det samme universet, som akkurat da var avsluttet. Elsket Hundreåringen... fikk følelsene av å lese den samme boken på nytt. Men etter å ha lest et par, tre helt andre typer bøker, var jeg igjen klar for nye eventyr med Jonas Jonasson ;-). Og jeg har hygget meg, humret og ledd. Og jeg tar av meg hatten ( om jeg hadde hatt noen), for denne forfatterens frodige fantasi. Vil vel si at den første boken var bedre, men slik føles det jo ofte når påfølgende verk er bygget rundt samme ide'. Men Analfabeten er herlige i sin totalt løsslupne frodighet. Her er ingen grenser for hva som er mulig eller logisk, og det er bare å gi seg over. Men dersom forfatteren skulle ha enda flere usannsynlige historier og bomber på lager, tror jeg nok at jeg for min de lar de ligge - ganske lenge .....

Jeg gir bare en treer, kanskje en firer... Jg hadde store forventninger til denne boken, siden jeg storkoste meg med Hundreåringen. Men denne boken blir en litt dårlig kopi, synes jeg. Boken er småmorsom og jeg drar på smilebåndet inni mellom, men jeg lurer ikke så veldig på hvordan det går. Men jeg leste den ferdig da :)

Moren tok i mot flasken med et "takk, jenta mi", skrudde av korken og gikk i gang med å bedøve den konstante smerten det innebar ikke å kunne gi seg selv eller barnet sitt en fremtid

En spennende føljetong var også alle rapportene om hvordan verdens mest utviklede land rotet til sitt eget presidentvalg så til de grader at det tok flere uker før Høyesterett med stemmetallene 5-4 kunne fastslå at han som hadde fått flest stemmer, hadde tapt. Dermed ble George W. Bush president i USA, mens Al Gore ble redusert til en miljøagitator som selv ikke anarkistene i Stockholm hørte noe særlig på. Bush invaderte deretter Irak for å ødelegge alle de våpnene Saddam Hussein ikke hadde.

I Soweto fantes det på den tiden folk som beskjeftiget seg med to ting:langsomt å ta livet av seg og å ta et siste farvel med dem som nettopp hadde klart det

bøker jeg har lest i 2014.

Bøker jeg har lest i 2013.

Satte ned årets mål litt på grunn av skole, så årets mål er 15 000 sider.

Bøker jeg har lest i 2013

"rått og råde"