Svindel og multelikør

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Silke 2013 Innbundet

Svensk bestselger: Pass opp for Pensjonistligaen! Märtha, Lynet, Riva, Stina og Anna-Greta kjeder seg på aldershjemmet Diamanten. Dårlig mat og trist oppvartning, for lite mosjon og stadige innsparinger - sannsynligvis ville de hatt det mye bedre i fengsel! Apatien sprer seg, men så får Märtha en lys idé: De skal begå en forbrytelse og sørge for å bli dømt for den. En eller annen form for økonomisk kriminalitet, et lite kupp av noe slag. Kanskje mot Nationalmuseum ... Byttet skal de gi til fattige og gamle. "Hvis Robin Hood kan, så kan vel vi!" mener Märtha. Gjengen setter rullatorene i høygir og tar inn på et luksushotell med massevis av rike gjester. Men alt går ikke som planlagt. Snart blir Pensjonistligaen dratt inn i underverdenen, og hva som helst kan skje.

Forlag Silke

Utgivelsesår 2013

Serie Pensjonistligaen (1)

Genre Humor Spenning

Omtalt sted Stockholm

Fornøyelig og sprudlende kriminalkomedie, med mange morsomme situasjoner og replikker. Les gjerne mer i bloggen min: http://artemisiasverden.blogspot.no/2013/02/fornyelig-om-svenske-kriminelle.html#more

Hvis du krysser Allan Carlsson (Hundreåringen som klatret...) og Karin Brunk Holmqvist, får du sannsynligvis noe i denne retningen! Morsom, sjarmerende og fornøyelig; feel-good, rett og slett ;o)

Jeg har lest den herlige kosekrimmen og her er min omtale av den:

Vil du lese en bok i samme gate som Potensgiverne og Hundreåringen som klatret ut av vinduet, er denne virkelig å anbefale. I boken følger vi fem eldre mennesker som rømmer fra aldershjemmet og ut i verden for å bli kriminelle. De mener nemlig at de vil få det bedre i fengsel, enn på hjemmet. En herlig, lettlest bok som jeg virkelig koste meg med!

Det er med tungt hjerte at jeg etter å ha lest takk-sidene i denne boken skriver at jeg i dens helhet ikke likte den. Utgangspunktet for plottet er herlig enkelt - en liten gjeng pensjonister som føler seg fanget på aldershjem bestemmer seg for å begå en forbrytelse og to for å bli lukket bak fengselets i deres øyne mer delikate dører. Boken er ikke til å unngå når man ser den i bokhandelen. Det jeg imidlertid misliker sterkt ved denne da jeg åpner den opp og leser, er at forfatteren stadig vekk tar meg som leser ut av handlingen for å berette om hva som har skjedd tidligere. Jeg vil være med på moroa, men finner det vanskelig så lenge jeg blir bombardert med det som i mine øyne er unødvendig informasjon; en god historie behøver ikke underbyggende kommentarer, særlig ikke avsnitt, den bæres ene og alene av en driv denne boken for øvrig mangler. Forfatteren har dog sine øyeblikk, sett bort ifra den i tide og utide påtvungne humoren. Terningkastet mitt hadde vært høyere om boken hadde vært tynnere, forfatteren trenger ikke alle de nesten fire hundre sidene for å fortelle historien slik den foregår her og nå.

Det var bare synd at dronning Silvia hadde tatt skjønnhetsoperasjoner. En av verdens vakreste kvinner hadde ikke syntes at hun var vakker nok. Det var en katastrofe for kvinnebevegelsen og et stort nederlag for kvinnene, syntes Petra.

Hun var en amper kvinne, bestemt og korrekt og attpåtil så høy og tynn at Riva pleide å si at hun måtte ha blitt født i en takrenne.

«Greit, vi får ha en avstemning, da. Hvor mange vil i fengsel?»

«Du skal ikke tro at jeg ikke kan bruke musa bare fordi jeg er blitt eldre,» (...)

«Jeg er ikke søt. Man skal da vel ikke kalles for søt bare fordi man blir eldre.»

Morsomme bøker for voksne

ØNSKER Å LESE ! ! ! Lista er stort sett et resultat av hva jeg finner her inne på bokelskere! Det er bøker jeg ikke har, og som jeg stort sett ikke finner på biblioteket her.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Satte ned årets mål litt på grunn av skole, så årets mål er 15 000 sider.

Liste over bøkene jeg leste i 2015. Hvilke har du lest, og hva synes du?

• "Ran og rullator" av Catharina Ingelman-Sundberg
  • "Kranvriderne" av Karin Brunk Holmqvist