Tysteren

krim

Juritzen forlag 2010 Innbundet

Da Fredrikstads rikeste mann blir drept, kommer overbetjent Anton Brekke fra Kripos til byen for å lede etterforskninga. Sammen med politistudenten Magnus Torp begynner han å rulle opp flere historier som viser seg å ha sammenheng med drapet på en tyster som mafiaen i New York får utført på 1960-tallet. Dette er den første boka om Anton Brekke.

Tysteren er en parallellhistorie som begynner i New York på 1960-tallet. Vincent Giordano tas opp i den beryktede mafiafamilien Locatelli og får sin ilddåp: å henrette en tyster. I nåtid i Fredrikstad drepes byens rikeste mann. Det er grunn til å tro at drapet er økonomisk motivert. Fra Kripos kommer overbetjent Anton Brekke for å lede etterforskningen. Frodig, freidig og frekk, med drag på damene og en hemmelig lidenskap: pokerspill. Med den ivrige politistudenten Magnus Torp i hælene begynner Brekke å rulle opp flere historier som på en overraskende måte flettes sammen til en snedig finale. Tysteren er den beste boken jeg har lest av en krimdebutant! Anette Harberg, bokhandler. "Imponerende krimdebut. Spennende og velskrevet!" Liv Gade, Bokinspirator Krimsjangeren kan ha fått en ny stjerne. Sven Egil Omdal, Stavanger Aftenblad

Forlag Juritzen forlag

ISBN13 9788282050869

EAN 9788282050869

Serie Anton Brekke (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted New York Fredrikstad

Tildelt litteraturpris Bokhandlerprisen 2010

Jeg synes boken var veldig bra. Den klarte å holde spenningsnivået oppe fra start til slutt, og jeg likte karakterene i boka og.

Kan absolutt anbefales, og jeg ser frem til å lese flere bøker av Jan-Erik Fjell :)

Fikk anbefalt denne bokserien og første bok skuffet ikke. Og jeg kaster meg nok fort over neste bok.

Syns dette var ei heilt midt på treet bok. Lettlest krim: ja. Delvis intrikat intrige: ja. Likevel klarer eg ikkje å sei at det her var veldig spanande. Eg likar den parallelle handlinga mellom San Francisco og Noreg - den er brukt på ein god måte og får bygd opp litt spaning, men eg føler at enkelte av elementa er litt for openbare ganske tidleg i historia og det øydelegg litt for resten av boka. Karakterane er heller ikkje skrive slik at eg føler eg får noko forhold til dei.

Og, ein ting som irriterer meg: språket. Eksempel: "timet" er skrive "taima", eitt sted blir ordet "decocket" brukt om å avsikre eit våpen, og gjentatte gonger blir det skrive at hendene er "knebla" bak ryggen. Du er knebla for munnen, men bunden på hendene. Føler ting har gått litt rakst i språkvasken. Noko som er synd, for det blir så fort lagt merke til og forstyrrer lesaren.

Denne likte jeg godt! Syntes handlingstrådene sprikte for mye i begynnelsen, men de ble samla på en god og troverdig måte. Interessante karakterer og gode miljøskildringer, jeg følte både på Fredrikstad- og New York-stemninga. Må lese flere av disse!

En god krim, som skjer både i Fredrikstad og New York . 2 parallell historier som begynner i New York på 1960 tallet.

Han var prakteksempelet på en mafioso: arrogant, eplekjekk og full av seg selv.

Snakker og tenker De - som forøvrig er rekkefølgen De benytter Dem av - raskere om De sitter?

Fantes det lykkelige advokater?

Lett blanding - vi er 11 kolleger som har valgt (kjøpt) hver vår bok - leser vår egen bok først og sender den videre til nestemann på lista. Har hver bok 1 måned, og får da lest 11 bøker i år, men tidligere har vi vært 12 deltakere. Har hatt mange gode leseopplevelser med bøker jeg aldri hadde kommet til å velge selv :D

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Dette er en liste over de lydbøkene jeg liker aller best. Både fordi historien er bra, men også fordi innleseren gjør en drivende god innsats. Enjoy!

Leste og uleste bøker i bokhylla

En av mine favorittbøker gjennom tidene, kan kanskje være noe for deg å lese i påsken?

• "Rovdyret - roman" av Jan-Erik Fjell
  • "Skyggerom - krim" av Jan-Erik Fjell