Italienske sko

av (forfatter), Kari Bolstad (oversetter) og Yngve Berven (oppleser).

Lydbokforlaget 2007 Lydfil

Det er vinter i den svenske skjærgården. En eldre mann bor alene på en avsidesliggende øy. En mørk hemmelighet, en skjebnesvanger feil han har begått, har gjort ham til en sky einstøing. Hver vintermorgen går han ned til brygga, hogger et hull i isen og senker seg ned i det kalde vannet. En dag oppdager han en kvinne ute på isen. I kikkerten kjenner han henne igjen. Det er Harriet, som han svek for over tretti år siden. Harriet, som snart skal dø, sier at hun er kommet for at han skal innfri det løftet som han en gang ga henne. Dette blir innledningen til en forunderlig og tragisk reise gjennom et svensk vinterland, en reise som gir ham mulighet til å ta ansvar for sin egen fortid og som tvinger ham til å tenke over hvem han egentlig er.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Omtalt sted Sverige

En tidligere lege lever alene på en øde øy ute i den svenske skjærgården. Her har han bodd de siste tolv årene etter at han begikk en alvorlig feil i sin legegjerning. Hele livet har han flyktet fra ubehageligheter, ja kanskje også fra seg selv.

Det store vendepunktet oppstår når han blir oppsøkt av sin store kjærlighet Harriet, som han sviktet på det groveste i sin ungdom. Etter dette blir hans velregulerte liv ikke det samme. Han opplever å bli stilt til ansvar for alle de valg han aldri tok. Dette medfører også at han selv får behov for å rydde opp i fortiden. I prosessen møter han til slutt seg selv. Hvem er han når det kommer til stykket?

Boka byr på en spennende reise inn i kompliserte mellommenneskelige relasjoner.

En fin historie, med interessante om enn ikke alltid like troverdige karakterer.
Jeg synes uansett boken var god, men savnet kanskje de helt store toppene. Boken ble aldri helt fengslende.

Min første bokomtale i nyere tid måtte bli denne. Boka har stått i bokhylla i mange år, og måtte leses på nytt ettersom Henning Mankell utga sin siste bok "Svenske gummistøvler". En frittstående fortsettelse av denne.

En fantastisk roman av Henning Mankell, utgitt i 2006, som gjør det enkelt å fantasere seg inn i en tidligere svensk kirurgs betraktninger av livet og utfordringer som følger med. En katt, en hund, en maurtue og en postmann i en skjærgård i Sverige. Harriet, som plutselig står på isen i skjærgården etter 30 år, og som har noe hun vil fortelle. Reisen videre fører kirurgen tilbake i tid, så vel som fremover. Han savner, han angrer, han søker tilgivelse, og oppdager mer av seg selv, på tross av at han har hatt en følelse av å ha slått seg til ro i skjærgården.

Boka starter brått med et uventet besøk fra fortiden. Noe ligger skjult i kirurgens fortid som skal vise seg å være avgjørende for fremtiden og hans liv på skjærgården. Mankell gjør sidene lettlest med sine troverdige beskrivelser og noen ganger korte setninger, igjen for å skape spenning. Jeg legger ikke skjul på at jeg lett innehar rollen som kirurgen mens jeg leser. Å legge fra seg boka var vanskelig. En bok som anbefales på det sterkeste!

Den pensjonerte kirurgen Fredrik, bor alene på en øy i den svenske skjærgården. På vinteren isbader han hver morgen. En dag står en kvinne med rullator ute på isen. Det er Harriet som han forlot og svek for tre tiår siden. Harriet krever at Fredrik innfrir løftet han ga henne den gang.

Det blir en uforglemmelig reise for dødssyke Harriet og einstøingen Fredrik, og for Fredrik står den ene overraskelsen etter den andre i kø. Reisen og møtet med Harriet skal forandre livet hans for alltid.

Nydelig leseropplevelse.
En bok fra den svenske skjærgård så full av naturstemninger, poesi, ensomme betraktninger og refleksjoner.
«Italienske sko» handler om en aldrende lege som en gang i tiden begikk en skjebnesvanger feil under en operasjon. Han sa opp sin stilling og søkte i sin bitterhet tilbake til besteforeldrenes lille fiskergård ute på en øy i den ytterste skjærgård. Der ble han sittende alene i 12 samfulle år, bare sammen med sin hund, sin katt og en maurtue som han lar vokse seg kjempehøy. Det som skjer videre (dramatisk nok) fører til selvoppgjør. Han må innse at hans varige mismot skyldes hans egen svikefullhet og selvforakt. Han har søkt gjemmesteder i stedet for fellesskap, levd som en rev med mange utganger fra hiet. En beste bøker. Det er første gang jeg leser Mankell. Det blir sikkert ikke den siste.

Det høres ut som om det bor mange eiendommelige mennesker i disse traktene.

De finnes overalt, men ingen ser dem fordi de er gamle. Vi lever i en tid da gamle mennesker skal være gjennomsiktige som glass. Vi skal helst ikke merke dem. Du kommer også til å bli stadig mer gjennomsiktig. Mor er allerede blitt det.

Det finnes et eget slags vemod som følger trekkfugler når de drar av sted. På samme måte som man føler glede når de kommer tilbake. Høsten lukker sin bok, vinteren kommer stadig nærmere.
Hver morgen når jeg våknet, kjente jeg etter om alderdommens plager hadde begynt å vise seg.

Man nærmer seg andre mennesker best med langsomme skritt. Det gjelder både deg og meg. Går man for fort, kan man kollidere eller gå på grunn.

Det finnes ingen vanlige mennesker, sa hun.

Det eneste virkelig vakre løftet. Det var sterke ord. Jeg følte det som om hun hadde satt i gang et stort orkester i hodet mitt. Der satt jeg midt blant instrumentene. Med strykere ved siden av meg og blåsere rett bak meg.
- Man får stadig løfter, fortsatte hun. - Man gir seg selv løfter. Man lytter til andre menneskers løfter. Politikere som snakker om et bedre liv for dem som eldes, om en helsesektor der ingen skal behøve å få liggesår. Banker som gir løfter om høyere rente, mat som lover redusert vekt, og kremer som garanterer en alderdom med færre rynker. Livet er ingenting annet enn å krysse seg fram med sin lille båt i en endeløst skiftende, men uopphørlig strøm av løfter. Hvor mange av disse løftene husker man? Man glemmer det man helst vil huske, og husker det man helst vil bli fri fra. Brutte løfter er som skygger som danser rundt en i skumringen. Jo eldre jeg blir, desto tydeligere ser jeg dem. Det vakreste løftet i mitt liv var det du ga meg da du lovte meg dette skogstjernet. Jeg vil se det og drømme at jeg svømmer i det før det blir for sent.

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Liste over bøkene jeg leser i 2010 :)

Leste og uleste bøker i bokhylla

Her er en oversikt over bøker jeg har lest i 2016. Bøkene legges kronologisk inn etter lesedato.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

10: Bok av forfatter som har skrevet mer enn 20 bøkerKniv av Jo Nesbø