Syng, gravløse, syng

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Aschehoug 2020 E-bok

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788203266843

EAN 9788203266843

Omtalt sted Mississippi

Denne romanen som kom på norsk nå i januar 2020, er oversatt fra engelsk.
"Sing, Unburied, Sing" er en roman fra 2017 av Jesmyn Ward - en forfatter som gjerne blir omtalt som den nye Toni Morrison.

Romanen fikk overveldende positive anmeldelser da den kom, og The New York Times listet den opp som en av de 10 beste bøkene i 2017. Boken tar opp tema som lengsel, sorg, rusmisbruk, omsorgssvikt, rasisme og vold som står i sterk kontrakt til opplevelsen av sterk og varm søskenkjærlighet.
Syng, gravløse, syng er en svært spesiell roman og en sterk leseopplevelse. Vi møter både kjærlighet og sterke konflikter i denne familien på landsbygda i Mississippi. De levende og de døde omgås i denne romanen om fedrenes misgjerninger.

Les gjerne Wikipedia-artikkelen om hvordan virkelighetens Parchman ble drevet som tortur- og tvangsarbeidsleir for svarte menn til godt ut på 1970-tallet.

Sitat fra The Guardian:
This award-winning portrait of a Mississippi family blighted by drugs and prison is a fierce critique of US history

"En prestasjon: Jesmyn Wards tredje roman er en vond fortelling verdt å lese"
Klassekampen 11.1.2020

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Jeg synes Syng, gravløse, syng var en fin roman. Den er vond fordi den handler om omsorgssvikt. Og Jojo får virkelig gjennomgå av begge foreldrene. Han er mye eldre enn sine 13 år og er redningen for Kayla. Den var til tider veldig tøff å lese, men så er det fine partier innimellom. For eksempel er forholdet mellom Pop og Jojo virkelig vakkert. De er svært nært knyttet til hverandre. Mama ligger på det siste og Jojo savner fryktelig den gode bestemoren sin, selv før hun dør. Men hun har vært med på den positive delen av barndommen hans.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Dette er fortellingen om Jojo og hans famille. Han er 13 år og har en mor som er barnslig og selvopptatt. Selv passer Jojo på sin lille søster, Kayla. Han er mer som en far for henne enn det foreldrene deres er. Faren sitter i fengsel og det er besteforeldrene på mor sin side, den alvorlig syke mormoren Mama og morfaren Pop, som forsørger barna. Besteforeldrene på farsiden er hvite og bestefaren er en uhelbredelig rasist. Derfor har de lite eller ingen kontakt med denne siden av familien. Historien spinner rundt den dagen Jojos mor skal reise sammen med barna og en venninne for å hente faren deres i fengsel. Fortellingen får en overtroisk vri i det leseren innvies i pops fortellinger fra hans egen ungdom.

Store-Joseph er den hvite bestefaren min, Pop den svarte. Jeg har bodd sammen med Pop siden jeg ble født; jeg har sett den hvite bestefaren min to ganger.

Han klapper henne på ryggen og hun klapper på ham, og jeg står der og ser barna mine trøste hverandre. Henda mine klør etter å gjøre no. Jeg kunne strekke ut armene og ta på dem begge, men jeg gjør det ikke. Jojo ser delvis forvirret, delvis stoisk ut, og litt som han kunne begynne å gråte. Jeg trenger en sigarett.

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

Macbeth av Jo Nesbø
Dronen av Unni Lindell,
Motiv X av Ahnhem med flere

Våren 2020 leste vi 6 stemmer på Instagram
Sommeren 2020: Seksukerslesing med blant annet bøker av Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen. Høsten 2020 kom det nye bøker å lese.

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

• "Lysende kollektiv" av Andrés Barba
  • "Et kart av salt og stjerner" av Zeyn Joukhadar