Three women

Bloomsbury Circus 2019 Heftet

All Maggie wanted was to be understood. How did she end up in a relationship with her teacher and then in court, a hated pariah in her small town? All Sloane wanted was to be admired. How did she end up a sexual object of men, including her husband, who liked to watch her have sex with other men and women? Three Women is a record of unmet needs, unspoken thoughts, disappointments, hopes and unrelenting obsessions.

Forlag Bloomsbury Circus

Utgivelsesår 2019

This book is supposed to be non-fiction. However, due to the form it seems fictional to me.
I have no idea how to rate this book. This book has been called a masterpiece, a label I cannot understand. Jojo Moyes calls it a deep dive into the psychology of women. (on the cover). To me it's not - It is pornographic. I wouldn't call it an accurate depiction of female desire, it's more a tragedy. Two of the stories are about women being abused by men. This non-fictional novel is about three American white women who tells their stories of failed love, disappointing marriages, unmet or unfulfilled sexual and emotional needs.

Et slags merkelig blaff tilbake til 70-tallets feministiske litteratur.

At han kysset henne først, før hun kysset ham, gir henne følelsen av å ha vunnet noe. Selv kjærligheten er en konkurranse, det skjønner Lina -en hysterisk trang til å være den som blir minst såret.

Lina vet at den mest tro oversettelsen av Jeg vil ikke såre deg, er jeg vil gjerne ha sex med deg, men jeg elsker deg ikke. Innerst inne forstår Lina det, men hun kan ikke helt tro det. Hun har vært død i så mange år, dødd langsomt, og nå har hun endelig våknet til liv.

Hun synker sammen i setet. Kanskje ikke rent fysisk, men inni seg føler hun seg tråkka på. Hun ville spist en kakerlakk for å kunne holde ham i hånda. Avstanden til ham er fengslende og grusom. Han prøver å få kontroll over seg selv og lykkes med det, og hun føler, intenst, at sterk selvkontroll kan være stygt mot den som er glad i deg.

Midt oppi denne skjønnheten skjelver hun, for hun kjenner til sannheten selv om hun prøver å stenge den ute: Han er forferdelig mot henne. Han er egentlig ikke direkte ondskapsfull, men han tar nesten aldri hjertet hennes med i beregningen. Han lever livet sitt fylt av huskestativer og sperreporter og plikt mot kona. Lina er en gaupe i skogen; når den skriker, blir man trist et øyeblikk, men snart setter man seg til middagsbordet, holder om et barn, plukker en bruskbit ut av tennene. Man ser en kamp, glemmer å svare på en tekstmelding. Sovner.

Problemet er, begynner hun å forstå, at en mann vil aldri la deg falle helt ned i helvete. Han feier deg opp rett før du nesten når bunnen, så du ikke kan klandre ham for å ha sendt deg dit. Isteden holder han deg i en slags diner-skjærsild hvor du venter og håper og tar imot bestilling.

Det du må lese – Aschehougs lesesirkel

Aschehoug arrangerer flere leseutfordringer i løpet av 2019-2020:

Lesing sommeren 2019:
Macbeth av Jo Nesbø
Dronen av Unni Lindell,
Motiv X av Ahnhem med flere

Våren 2020 leste vi 6 stemmer på Instagram
Sommeren 2020: Seksukerslesing med blant annet bøker av Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen. Høsten 2020 kom det nye bøker å lese.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

22: Bok som inneholder et oppdiktet språk: 1984 av George Orwell

23: Bok om sport: Vi mot dere av Fredrik Backman

24: En vinterbok: Eit vintereventyr av Jan Roar Leikvoll

25: Bok om skeiv kjærlighet: "On Earth We're Briefly Gorgeous" av Ocean Vuong

Min søster anbefaler bøker. Lager en liste for å holde oversikt.

• "Jar - roman" av Leonard Ibsen
  • "Lene din ensomhet stille mot min - dikt om sorg" av Johann Grip