Homo sapienne

av (forfatter), Jørgen Chemnitz (foto) og Kim Leine (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

HOMO sapienne følger fem unge mennesker som lever i den grønlandske hovedstaden Nuuk. Samtlige strever med sin egen opplevelse av kjønn, seksualitet eller relasjoner. Hvert kapittel introduserer en ny fortellerstemme, og konflikten som jeg-fortelleren står i. Fia bryter ut av et heterofilt forhold, og opplever kjærlighet ved første blikk da hun treffer Sara på en fest. Inuk, Fias bror, reiser fra Grønland da avisene får ferten i en hendelse med en eldre, mannlig sjef. Arnaq bruker alkohol, kvinner og menn for å stenge ute smerten fra opplevelser i barndommen. Ivinnguaq er Saras kjæreste, men samlivet ødelegges gradvis på grunn av Ivinnguaqs smerter når de har sex. Og da Sara forstår at Ivinnguaq er noe annet enn en lesbisk kvinne, blir Sara nødt til å gjøre opp status i sitt eget liv.

Bokas fem kapitler blander jeg-fortellernes bevissthetsstrømmer med tekstmeldinger, lister, låttekster, eposter og treffende dialoger. HOMO sapienne handler dypest sett om å lære seg selv å kjenne, og å godta egen seksuell legning og kjønnsidentitet, i et lite samfunn med trange rammer for det allment aksepterte.

Niviaq Korneliussen ble nominert til Nordisk råds litteraturpris 2015 for HOMO sapienne. Kim Leine har oversatt romanen til norsk.

ISBN13 9788202572457

EAN 9788202572457