Siste reise

av (forfatter) og Mie Hidle (gjendikter).

Forlaget Press 2007 Innbundet

Handlingen utspiller seg i 1893, og den berømte danske maleren Carl Rasmussen er på vei til Grønland ombord på en brigg. Han ønsker å finne tilbake til den inspirasjonen som i sin tid gjorde ham berømt: beskrivelsen av eskimoenes liv i isødet. Det skal vise seg at reisen får en selvransakende karakter, og Rasmussen føler seg splittet mellom et trygt familieliv og sin store kjærlighet, Henrietta.

Carsten Jensen følger opp suksessen fra Vi, de druknede med en roman om marinemaleren Carl Rasmussen som vendte tilbake til barndomsbyen Marstal etter først å ha skapt seg et navn i København med portretter av eskimoene på Grønland. Fortelleren følger Rasmussen på hans siste reise i 1893 med det grønlandske handelsskipet Peru. I sine brev til hustruen blandes vemodige og rystende oppveksterfaringer med krasse oppgjør med eget kunstnerisk forlis. Han vendte hjem med tidens store spørsmål i bagasjen, men ambisjonene, å skildre marstalernes liv, var større enn talentet han kunne mønstre. Og den kjærligheten som kunne forløse ham, har i stedet forherdet ham. Flere av personen i romanen, inklusive Rasmussen selv, vil leserne kjenne som sentrale karakterer i fjorårets litterære begivenhet. Boken er obligatorisk lesning for alle dem som lot seg begeistre av Vi, de druknede.

Forlag Forlaget Press

Utgivelsesår 2007

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Danmark Grønland

Omtalt person Jens Erik Carl Rasmussen

Hvordan jobber en kunstmaler? Hvordan håndtere kjærlighet, spesielt når den gjengjeldes. Velger man i livet, eller velges noen ting for en. Carsten Jensen har språk for alt.

Goldere enn den mest ubarmhjertige ørken var innlandsisen. Ikke engang den nøysomme laven kunne finne fotfeste på den blanke overflaten. Forfattere kjente til angsten for det hvite papiret når ikke en tanke meldte seg; malere kjente til angsten for det hvite lerretet hvis inspirasjonen uteble. Innlandsisen var Guds hvite lerret, her var hans skaperkraft blitt blokkert, hendene hans falt kraftesløst ned. Innlandsisen var et monument over Guds avmakt.

"Å legge livet i Skaperens hender er å utslette seg selv og dø. Det er farlig, det er uverdig! Et menneskeliv er kort, men det er likevel tid til å gjøre noe stort."

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Grønland.

Listen oppdateres fortløpende.

• "Tereza Batista" av Jorge Amado
  • "Abessinieren - beretningen om Jean-Baptiste Poncets utrolige reiser, som negusens sendeman hos Hans Majestet Ludvig XIV" av Jean-Christophe Rufin
  • "Reisen til Portugal" av José Saramago
  • "Kelterens drøm" av Mario Vargas Llosa