Vår misnøyes vinter

av (forfatter) og Nils Lie (oversetter).

Pax 1998 Innbundet

Handlingen foregår i New Baytown, en liten by i New England. Hovedpersonen Ethan er universitetsutdannet, men har en beskjeden stilling i en kolonialbutikk. Han lever et lykkelig familieliv med kone og to barn, og han er respektert og avholdt av sine bysbarn. Men når storfinansen kommer til byen med sine lyssky affærer, blir den ellers ærlige Ethan fristet av penger og trukket inn i spillet. Forbrytelsen medfører ikke straff, men oppgjøret kan han ikke komme unna. Forfatteren angriper tidens grådighet på makt, posisjon og velstand, men menneskene er skildret med overbærenhet og humor.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788253019802

EAN 9788253019802

Serie Steinbeck, J. Samlede verker. Bindene selges også enkeltvis

Omtalt sted Nordøstlige Stater

Smarte Ethan...

Eller er han det?

Dette er boka om diskenspringar Ethan Hawley, kona hans Mary og dei to barna Allen og Mary Ellen som saman lever eit lykkelig familieliv i heller enkle lår. Deira motsetning ser ut til å vere ein god del meir eller mindre suspekte butikkeigarar, bankfolk og andre finansfolk med lyssky hensikter.

Ethan er ein svært ærleg og tillitsvekkande kar, ein som dei fleste har full tillit til. Den italienske butikkeigaren Marullo stolar på han fullt og fast, sidan han ikkje går i einaste av fellene han legg ut for han.
Andre sentrale personar er ma Margie Young, som er venn av familien, ei merkelig, einsleg dame med med eit noko hekseaktig preg. Banksjefen Mr. Baker spelar også ei viktig rolle i plotet, og det utan at han er heilt klar over det, eller? Alle desse medverkar i ei historie som får store økonomiske følgjer for mange.

Eg opplevde boka som meir merkeleg enn alt anna eg har lese av Steinbeck. Nokre sekvensar var velskrivne som forventa, medan eg i andre parti lurte på kva er dette??
Eg forstår ma ikkje kvifor synsvinkelen skifta ein god del ( kanskje nokon andre har svaret på det??)
I nokre kapittel var der tilsynelatande mykje uinteressant, uvesentlig småprat (for meg), medan andre deler hadde skildringar, hendingar med spenning av kjent, god kvalitet.

Eg trur eg må konkludere med at boka var annleis enn det eg hadde forventa, at eg sit att med nokre ubesvarte spørsmål, og at eg faktisk fekk nokre svake assosiasjonar til Ibsen sin Hjalmar Ekdal i «Vildanden».
Trur min terning landar på ein forundra 4.

Det finnes de som spiser, og de som blir spist. Det er et godt utgangspunkt. Er de som spiser, mer umoralske enn de som blir spist? Til syvende og sist blir alle spist - alle - oppslukt av jorden, selv de farligste og listigste.

De vanlige regler for adferd tar seg ferie når det er penger det gjelder.

Det kommer altså ikke ann på hva man gjør, men hvordan man gjør det og hva man kaller det.

Alle mennesker er moralske. Det er bare naboene som ikke er det.

Mens jeg nå satt her i hulen min, i ly for vinden, tenkte jeg på om alle mennesker har et Sted, eller trenger et Sted, eller lengter etter det og ikke har noe.

Noen titler griper fast i meg, gir ikke slipp. Dette er titler som lever sitt eget liv, nærmest fristillet fra boken som bærer dens navn. De er diktverk i seg selv - og skaper sine egne bilder.

Her var det vanskelig å begrense seg; mange sterke titler meldte seg på. Listen er klart subjektiv, avspeiler mine preferanser.

Venter spent på forslag og synespunkter fra dere! Noen jeg har glemt? Noen som ikke skulle ha vært her?

NB - det er tittelen, ikke boken, som har gjort seg fortjent til en plass på denne listen.

Her har jeg et problem, skal jeg kommentere bøkene eller titlene? Hva mener dere?

Viktige og knallgode verk av John Steinbeck, i kronologisk rekkefølge.

født 27. februar 1902 i Salinas i USA,
død 20. desember 1968 i New York City
Wikipedia

Mestselgende litteratur i Norge på 1950-tallet. Alle sjangre.
Listen er sortert i tilfeldig rekkefølge og er ikke komplett.

Listen oppdateres fortløpende.

• "Det ukuelige sinn" av John Steinbeck