Jonas

Pax 1983 Heftet

Romanen er et stormangrep på norsk skolevesen. Jonas har lesevansker og plasseres på hjelpeskolen "Iddioten". Han blir et offer for systemet, vergeløs mot hetsen fra klassen. Til slutt rømmer han fra alt.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1983

Serier Bjørneboe, J. Verker i utvalg 1-12 Pax-bøkene

Genre Klassisk litteratur

Nydelige Jonas som gleder seg sånn til å begynne på skolen!
Scenarioet som Bjørneboe her så kløktig beskriver er både et historisk tilbakeblikk og en fortelling om skolen som mange kan kjenne seg igjen i. Alle husker vi skoledagene og har minner og opplevelser som også kan prege oss i voksen alder.
En av våre aller største forfattere gjennom tidene gir leseren både rå realisme og vakre setningspassasjer når han lar historien om Jonas og skolen få utbrodere seg.
Undertegnede elsker den delen der tankene og følelsene til Jonas beskrives før han faller i søvn. Dette er diktning på sitt ypperste, og akk så relevant. Det er faktisk litt forskrekkelig å se hvor mange likheter skolevesenet i dag faktisk har med tiden denne boka ble skrevet på. Selv om forståelsen og kunnskapen om lese- og skrivevansker har blitt større, er lærere fortsatt mennesker, på godt og vondt, med makt til å påvirke et lite menneske.
Boka handler om å ha en rett til å høre til og bli hørt, selv om man tilsynelatende ikke passer inn i det velsmurte samfunnsmaskineriet, og at små mennesker trenger voksne som ser dem for det de er og ikke for det de skulle ha vært.
Historien om Jonas er så godt beskrevet, - både på det ytre og indre planet. Også de andre barnas opplevelser og tanker er usedvanlig detaljrike og troverdige. Har du ikke lest denne klassikeren før, så vil jeg på det sterkeste anbefale den. Et "must" for alle voksne, enten de arbeider med barn eller ikke. Jens Bjørneboe - en solid femmer får du av meg i dag.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Liker boka i starten, men det blir for mange parallelle historier utover i boka til at jeg holder interessen oppe. Historien om Jonas og norsk skolehistorie er viktig.

Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen, spurte moren hva han hadde lært. Jonas tenkte seg om. Jeg har lært å sitta stille, svarte han.

Overlærer Jochumsen sto på hovedtrappen og så utover skolegården. Skjønt han sto like meget og hørte. Han følte bruset, hørte at det steg og sank, skilte ut enkelte stemmer og kjente igjen en strøm av ansikter. De var blitt så merkelig store i løpet av sommerferien. Men for ordens skyld var det best å late som om han ikke så noen av dem. Det steg dem til hodet, hvis de ble altfor tydelig gjenkjent.

«Hannes,» sa hun; «jeg har tenkt på deg lenge nu. Vi vet alle sammen hvordan du har det. (…) Du har aldri ligget med noen av pikene, Hannes, og vi må ta oss av det nu.»

Den som ikke kan sin bibel, han er ikke med i Europa.

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finne på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt av oss som jobber på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske undertoner. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier.

Det finnest mange bøker der tittelen berre er eit fornamn. Dette er dei eg har lest, eller har uleste i bokhylla, og der tittelnamnet er ein person i boka.

Det blei forresten vanskelegare enn eg trudde å trekke opp grensene for kva bøker som skal vere med. Candide og Iracema er t.d. ikkje spesielt vanlege namn, men det finnest folk som heiter det. Derfor tok eg med desse. Fvonk, derimot, er det truleg ingen som heiter, og boka fell utanfor lista.

Så har vi bøker som Max og Ulysses, begge er brukbart vanlege fornamn, men i dei respektive bøkene er titlane namna på eit rockeband og ein båt. Utanfor.

An-Magritt og Johannes var eg veldig i tvil om. Tittelen er vel strengt tatt Nattens Brød, og med namna som undertittel. Men på bokomslaga så er det namna som er dominerande. Tatt med under tvil.

Kan det nytte å ta skoleverket i skole?

"Da Jonas kom hjem fra skolen, alt på den første skoledagen,
spurte moren hva han hadde lært.
Jonas tenkte seg om.
Jeg har lært å sitta stille, svarte han."

Observatører som Alex Kielland og Jens Ingvald Bjørneboe
forsøkte å grave og fant bøygen som hadde sine iboende evner
til å sno og forsvare seg, skyte nye rotskudd og fotskudd.

Lære tenkningens redskaper, eller bare å repetere og simulere ?

Dorothy L.Sayers måtte etterforske denne kriminelle gåte.
Hvem stjal redskapene?

'Weapons of Mass Instruction':

Lærer John Taylor Gatto ble rystet over defektenes
multipliserende evne,

men mener han etter hvert har kommet på sporet av
mulig konstruktive ressurser.
De unge har kanskje slikt, før systemet får tak i dem?

Gatto har ellers stilt spørsmålet om ikke skolen
tvertimot formodning faktisk fungerer etter sin 'oppstilte' hensikt,

mens hensikten altså er sykelig, eller politisk kriminell?

_

Har vi kjent lærere som tok utmattet avskjed fra sin ungdoms
kallsopplevelse, før de helt hadde klart å analysere og
rapportere? Penset og pensjonert ut med kronisk skoleverk?

Hvordan rapportere korrekt til en bøyg..?

Passer skolen fint for unger / ungdom som er svakere
tilpasset og mindre lykkede i livet enn våre egne,
er det da det er helt passende å kue og herde dem litt?

Lot vesenet seg omstøpe, eller bare tapetsere med nye
gloser og knuskakademiske utredninger?

Er selvstendige sjeler rusk i maskineriet,

ble de egentlig trent opp i noe annet enn tvang og pliktøvelser?

Kunne vi trenge en komplementær liste,
'Skoleverket forsvarer sin rett'?

for dokumenterte suksesshistorier,

eller det bestående skolesystems teoretiske utforming
og faglige grunn / grunnsyn

ifølge dets innehavere,

eller ifølge systemets begeistrede mekanikere /
fornøyde brukere (foreldre?)

relatert, hjemmeundervisning: S.Wise Bauer

gårean såntnoa? hjemme1hjemme2

musisk sjel avdekket revolt og rabalder

"Kjernesamlingen er 100 utvalgte bøker innen skjønnlitteratur for voksne. Litterær kvalitet har stått sentralt i utvelgelsen, i tillegg ønsker vi å vise Bergen Offentlige Biblioteks identitet og egenart, og fremheve bredden av litteratur som finnes på biblioteket. Derfor vil allerede kanoniserte verker stå side om side med det beste innen tegneserier og krim. 100 bøker er svært få, så dette er ingen komplett kanon, men et utvalg av det beste biblioteket har å by på. Samlingen er valgt ut av oss som jobber her på biblioteket, gjennom en demokratisk prosess med diktatoriske islett. For å få bredde i samlingen, har vi etterstrebet å ha representanter fra underkategoriene verdens kanon, norsk kanon, bergen og omegn, og i tillegg sjangrene poesi, skuespill, krim og spenning, fabelprosa og tegneserier."

• "Drømmen og hjulet" av Jens Bjørneboe
  • "Kruttårnet - la Poudrière" av Jens Bjørneboe
  • "Stillheten - en anti-roman og absolutt aller siste protokoll" av Jens Bjørneboe
  • "Kranes konditori" av Cora Sandel
  • "Før hanen galer" av Jens Bjørneboe