Barbara

av (forfatter) og Knut Johansen (gjendikter).

Oktober 2001 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forelskelsens dårskap, misunnelsens galskap, bedragets sødme og troløshetens uskyldighet fanges inn i denne kjærlighetshistorien fra 1700-tallets Færøyene, der Barbara - niogtyveårig presteenke og mangfoldig synderinne står i sentrum. Da den unge presten Poul Aggersøe kommer til øya, synes hun endelig å ha funnet den rette mannen, men det er først når hun møter Andreas Heyde, som er minst like flyktig som henne, at hun blir trofast. Mens Barbaras bedrag er ureflektert, er Andreas' bedrag det motsatte. Boken er filmatisert som "Barbara" med Anneke von der Lippe i hovedrollen.

Forelskelsens dårskap, misunnelsens galskap, bedragets sødme og troløshetens uskyldighet fanges inn i denne kjærlighetshistorien fra 1700-tallets Færøyene, der Barbara - niogtyveårige presteenke og mangfoldig synderinne - står i sentrum. Da den unge danske presten Poul Aggersøe kommer til Færøyene, synes Barbara endelig å ha funnet den rette mannen, men hun er ubehjelpelig i sine drifters vold; ærlig selv i sine bedrag; naivt fordervet. Det er først når Barbara møter Andreas Heyde, som er minst like flyktig som henne, at hun blir trofast; men der Barbaras bedrag er ureflektert, er Andreas' bedrag det motsatte.
Rundt om denne kvinnens opplever vi det færøyske samfunn i et rikt persongalleri, og i små, knappe og malende naturskildringer.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2001

Serie Oktobers nordiske klassikere

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1700-tallet

Omtalt sted Færøyene

Den store landfogden, den vittige handelsforvalteren med alle de morsomme historiene og den fine konen, fru Mathilde, som ikke sa stort og visstnok led av blodmangel, men som kunne fnise og dåne på en meget fornem måte.

Ja, selv de enfoldige gjess var åndens og lærdommens redskaper, for de var fulle av fjærpenner.

Ho visste ikkje kva han tenkte, men ho visste kva han kjende. Ho var så grannhøyrd. Når ho sat såleis mellom to menn, høyrde ho takten av hjarteslaga i begge. Ho kunne spela tostemmig på dei som på to instrument.

Aldri hadde han sett skjønnhet og natur bli bedratt på denne måten.

Det finnest mange bøker der tittelen berre er eit fornamn. Dette er dei eg har lest, eller har uleste i bokhylla, og der tittelnamnet er ein person i boka.

Det blei forresten vanskelegare enn eg trudde å trekke opp grensene for kva bøker som skal vere med. Candide og Iracema er t.d. ikkje spesielt vanlege namn, men det finnest folk som heiter det. Derfor tok eg med desse. Fvonk, derimot, er det truleg ingen som heiter, og boka fell utanfor lista.

Så har vi bøker som Max og Ulysses, begge er brukbart vanlege fornamn, men i dei respektive bøkene er titlane namna på eit rockeband og ein båt. Utanfor.

An-Magritt og Johannes var eg veldig i tvil om. Tittelen er vel strengt tatt Nattens Brød, og med namna som undertittel. Men på bokomslaga så er det namna som er dominerande. Tatt med under tvil.

Skjønnlitterære bøker frå Færøyane.

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Færøyene.