Mannen fra Kiev

De norske bokklubbene 1969 Innbundet

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1969

Håndverkeren Yakov, hovedpersonen i denne romanen, klager med god grunn over drapsanklagen som er rettet mot ham, og vi får følge hans lange, pinefulle varetektsfengsling i tsartidens Kiev. Det er Yakovs intelligens og verbale slagferdighet i møtet med overmakten som gjør boka leseverdig og til å holde ut. Ellers går Malamuds hovedærend ut på å beskrive antisemittismen og vilkårligheten som preget russisk samfunnsliv før 1917-revolusjonen, og som Yakov er et offer for.

Det er ingen grunn til å blåse på glødende kull når en skal gå på dem.

Tilfeldigheten og historien hadde fanget Yakov Bok i sine garn på en måte som han aldri hadde drømt om. Prosessen var på sett og vis upersonlig, men virkningen, hans ulykke og lidelse, var det ikke. Lidelsen var personlig, smertefull og muligens endeløs.

Det snør historie, hvilket betyr at det som hender et menneske tar sin begynnelse i et vev av hendelser utenfor det personlige . [ . . . ] Vi er alle i historien, det er sikkert, men noen er det mer enn andre, og jøder mer enn de fleste.

Ukraina er i nyhetene, men selv har jeg et uklart forhold til hva slags land det egentlig er. Etterhvert har jeg oppdaget at både eldre og nyere litteratur har sine røtter i Ukraina, selv om forfatterne skriver på helt andre språk enn ukrainsk. Listen nedenfor blir derfor nokså eksentrisk og personlig, men forhåpentlig nyttig for noen lesere likevel.

Listen er ajourført 12.2.20 med to bøker om Tsjernobyl-katastrofen. Oppdatert 17.3.24

I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye. (Sist redigert 26.2.23).

Det finnes mange lister her på bokelskere.no - noen er interessante, noen nyttige, andre igjen morsomme, og noen litt mer kuriøse. Denne faller kanskje inn under den siste kategorien; har funnet frem en del bøker som jeg har lest og som ikke så mange andre bokelskere har i hyllene sine - nærmere bestemt mindre enn èn promille... Er ikke akkurat så mange klassikere eller populære bøker her, men noen kan være verdt å se litt nærmere på. Listen er satt opp helt vilkårlig - god listetitt!

I stor grad er mitt utvalg av litteratur basert på forfattere som har fått anerkjennelse for fremragende kvalitet, på sin litterære produksjon. Følgelig er det stort sett utenlandske forfattere, med hederlige norske unntak, som bl.a. Knut Hamsun, som tilhører mine favoritter.