Paradisets enger

av (forfatter) og Helge Skolem (oversetter).

Pax 2000 Innbundet

Den vakre dalen ligger så innbydende mellom de høye åsene, og mange skaffer seg land der nede fordi de er overbevist om at de kan finne lykken der. De får snart erfare at livet arter seg nokså likt, uansett hvor de slår seg ned.

PARADISETS ENGER
Den vakre dalen ligger så innbydende mellom de høye åsene, og du føler deg overbevist om at nettopp der nede kan du finne lykken. -Mange sikret seg land der nede og begynte å bygge seg en fremtid, men snart fikk de erfare at livet arter seg nokså likt, uansett hvor du slår deg ned..Pat Humbert ønsket seg ut av ensomheten og anslaffet seg et hjem som ville bli en passende ramme om den pike han hadde utsett seg.Richard Whiteside bygde seg et flott hus, som skulle være hjem for de generasjonene som skulle følge etter ham.-Helen van Deventer flyttet inn i dalen for å gi den syke datteren et bosted der hun kanskje ville friskne til.-Men ligger alt i skjebnens hånd? Og ikke alle får sine ønsker oppfylt.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000

Serie Steinbeck, J. Samlede verker. Bindene selges også enkeltvis

Genre Klassisk litteratur

Paradisets enger er en bok om håp og skuffelser, lengsler og tapte illusjoner. På bare vel to hundre små sider bretter John Steinbeck ut et vidt persongalleri. Vi møter innbyggerne i den californiske dalen Paradisets enger og deres daglige strev. Gjennom de tilsynelatende hverdagslige historiene gir Steinbeck oss innblikk i livets store spørsmål – hvem er jeg, kjærligheten, ensomheten, forholdet mellom generasjonene, vår verdighet og normaliteten krav.

Historiene er rørende og tankevekkende. Mrs. Helene von Deventer og hennes syke datter Hilda, outsideren Junius og hans aparte sønn Robbie, lærerinnen Miss Molly Morgan, så søt, naiv og velmenende, Bert Munroes angst, Pat Humberts hjerteskjærende ensomhet, for å nevne noen; alle strever de for å gjøre det beste ut av sin livssituasjon. Blir rystet i sitt innerste. Med enkle grep lar forfatteren oss komme under huden på dem, føle med dem, og sitre i spenning over deres skjebne.

Tittelen Paradisets enger henspiller på den fruktbare jorden, forholdene som ligger så godt til rette for å skape seg et godt liv. Og så går det likevel så sørgelig galt. Eller gjør det egenlig det… «Ikke alle får sine ønsker oppfylt», som det står på bokens vaskeseddel. Men likevel etterlates vi/leseren i undring; kunne det ha gått annerledes... hvilken vending tar nå livet deres etter "katastrofen" ...

Jeg setter stor pris på Steinbecks presise og levende språk (får sagt så mye med så få ord), alvoret og den lune humoren. Paradisets enger er en av hans tidlige bøker (utkom i 1932), og vi øyner allerede en vinner av Alfred Nobels litteraturpris. Jeg vakler mellom terningkast 5 og 6, legger listen høyt og gir en 5-er.

Femordsomtale: Eit knippe med underfundige forteljingar

Litt lengre omtale:
Boka er ei samling korte forteljingar om folk og lagnadar i dalen Las Pasturas del Cielo, eller på norsk Himmelrikets enger, stort sett frå tidleg 1900-tal. Forteljingane har form som noveller, men hovudpersonen i ei forteljing kan ha ei birolle i ei eller fleire av dei andre forteljingane. Der er også personar som har berre biroller i fleire forteljingar. Når novellene heng så tett saman som dette er eg usikker på om ein skal kalle boka for ei novellesamling eller om ein skal kalle den for ein roman. Men det spelar for så vidt ingen rolle, boka er strålande å lese uansett.

Historiene som blir lagde fram har fleire fellestrekk. Steinbeck skisserer effektivt opp menneskelagnadar med få setningar og eksempel på hendingar, dei fleste har eit mål dei ynskjer å oppnå, og som regel endar historia på ein litt annan måte enn det hovudpersonen ynskjer. Nøkkelen til novellene ser ut for å kome i slutten av den første (som er kapittel 2), der ein hittil uheldig mann har flytta inn i eit hus der folk meiner det kviler ein forbannelse, men opplever at lukka snur til det betre. I samtale med kjøpmannen:

"Mens jeg sto her, kom jeg plutselig til å tenke på at de to forbannelsene kanskje vil slåss om makten, og så kverker de hverandre. Det er visst alt gjort, for jeg er helt sikker på at de er borte.
De andre lo sammen med ham, og T.B. Allen slo i disken.
- Den er god, sa han, - men her er en som er bedre. Kanskje din og farmens forbannelse har paret seg og har krøpet ned i et jordrottehull som et par klapperslanger. Før vi vet ordet av det, vrimler det kanskje av småforbannelser over hele dalen."

Der er ein del humor i forteljingane, og Steinbeck nyttar også ein del ironi. Likevel er historiene først og fremst mollstemte. Men ein blir ikkje trist av å lese dei, for trass i skildringa av diverse uheldige lagnadar så skin også forfattaren sin kjærleik til landskapet og folket som bur der igjennom. Alt i alt er dette ei av Steinbeck-bøkene eg har lest hittil som eg liker best.

Nest etter det nødvendige å leve og reprodusere, ønsker mennesket mer enn noe annet å etterlate seg noe om seg selv, kanskje et bevis på at han virkelig har eksistert. Dette beviset setter han etter seg i et tre eller på stein, eller gjennom påvirking av andre. Denne dype trangen finner vi i alle- fra gutten som skriver grove ord på veggen i det offentlige toalettet, til Buddha som etset sitt bilde inn i sjelen på en hel rase. Livet er så uvirkelig. Jeg tror at vi tviler alvorlig på om vi eksisterer, og derfor går vi rundt og forsøker å bevise at vi gjør det.

Til å begynne med fikk hun luft for sitt temperament ved å storskrike, men efter at hun lærte å gå, ble det ledsaget av en voldsom ødeleggelseslyst. Hun smadret alt knuselig hun kom i nærheten av når hun var sint. Helen van Deventer trøstet henne og dullet med henne og klarte efterhvert å gjøre hissigheten hennes verre.

-- Vær ikke så anspent, Miss Morgan. Jeg har hatt en konferanse med hver eneste lærerinne vi har ansatt i mange år.
Han smilte fremdeles.
-- Og ennå vet jeg ikke hvordan det bør gjøres.

Viktige og knallgode verk av John Steinbeck, i kronologisk rekkefølge.

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

• "Det ukuelige sinn" av John Steinbeck
  • "Til en ukjent gud" av John Steinbeck
  • "Den røde folen og andre fortellinger" av John Steinbeck
  • "Turen med Charley" av John Steinbeck
  • "Skrifter i samling. Bd. 2" av Arne Garborg
  • "Natt uten måne" av John Steinbeck
  • "Norges nasjonallitteratur. Bd. 17 - Segelfoss by" av Knut Hamsun
  • "Norske perler i prosa - 2" av Eiliv Eide
  • "Pider Ro's historier - om hans forunderlige oplevelser tillands og tilvanns" av Gabriel Scott
  • "Sannhet ved soloppgang" av Ernest Hemingway
  • "Familien Moskat" av Isaac Bashevis Singer