Den andre jungelboken

av (forfatter) og Christian H. Heyerdahl (oversetter).

Transit 2011 Innbundet

Boken inneholder andre del av historiene om Mowgli, samt fortellingene Purun Bhugat, Quiquern, Rød hund og Vårløpet.

Menneskehvalpen Mowgli blir i siste liten reddet fra klørne til tigeren Shere Khan, og et ulvepar tar seg av ham for å la ham vokse opp blant sine egne. Tilværelsen som en av flokken byr på mange utfordringer, men med god hjelp av panteren Bagheera, bjørnen Baloo og slangen Kaa lærer Mowgli jungelens lov å kjenne. Mowgli lærer fort, og det går snart opp for ham at han ikke er som de andre han må finne tilhørighet et sted. Men Mowgli føler seg fremmed både i jungelen og i menneskelandsbyen ... Den andre jungelboken (1895) består av åtte fortellinger signert Rudyard Kipling. I tillegg til andre del av historiene om Mowgli, finner vi også fortellingene Purun Bhugat, Quiquern, Rød hund og Vårløpet. Første del av fortellingene om Mowgli kan vi lese i Jungelboken (1894).

Forlag Transit

Serier Transits barne- og ungdomsklassikere Jungelboken (2)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted India

Som i Jungelboken er dette ei samling forteljingar der ca halvparten er om Mowgli, og der ei av dei andre forteljingane er lagt til eit arktisk miljø.

Forteljingane om Mowgli er endå eit hakk kvassare i denne boka enn i den førre. Sinnelaget til guten svingar mellom glede og melankoli, godheit og drapslyst. Historia om korleis han hevna seg på landsbyen som forviste han, og med hjelp av jungeldyra utraderte den fullstendig, DEN skulle eg ha lyst å sjå korleis Disney skulle få til å passe inn i sin versjon.

Av dei andre historiene likte eg best Begravelsesfolk, der ei krokodille, ein sjakal og ein stork filosoferer over livet som åtsel-etarar, og krokodilla fortel om glade dagar under krigshendingar i landet. Passe morbid humor, eg gliste godt mange stadar medan eg las den.

Eg meiner denne boka i det heile er litt betre enn den første, og let terningkastet reflektere det.

For mye høflighet er ikke bedre enn for mye uhøflighet, for, som man sier, man kan kvele en gjest med grøt.

"Må jeg ha en grunn til alt jeg gjør?" sa Mowgli rasende.
"Det er er Menneske! Slik taler et Menneske!" mumlet Bagheera i bartene. "Akkurat slik snakket folk rundt Kongens bur i Oodeypore. Vi jungelfolk vet at menneskene er de klokeste av alle. Hvis vi bare skulle stole på ørene våre, ville vi tro de var de dummeste."

Det som er har vært. Det som skal skje er ikke annet enn et glemt år som går baklengs. Ti stille mens jeg teller disse mine år.

Bøker skrive av Nobelprisvinnarar, og som eg har lest eller har leseklare i bokhylla. Sortert etter året forfattaren fekk Nobelprisen, dernest etter årstalet boka kom ut.

• "Kain" av José Saramago
  • "Legenden om Sleepy Hollow" av Washington Irving
  • "Middlemarch - bilder av livet i provinsen" av Mary Ann Evans
  • "Absalom, Absalom!" av William Faulkner
  • "80 romaner for deg som har det travelt" av Henrik Lange
  • "Samlede fiksjoner" av Jorge Luis Borges
  • "Peter Pan" av Camilla Stendov
  • "Atlas over fjerne øyer - femogfemti øyer jeg aldri har vært på og aldri kommer til" av Judith Schalansky
  • "Hva nå, lille mann?" av Hans Fallada
  • "Istanbul - byen og minnene" av Orhan Pamuk