Cannery row

av (forfatter) og Nils Lie (oversetter).

Pax 1998 Innbundet

Handlingen foregår i Cannery Row i den lille byen Monterey i California. Vi treffer igjen personene fra Dagdrivergjengen, og gjennom dem vil forfatteren vise individets følelse av tomhet, isolasjon, depresjon og ensomhet i et lite samfunn der alle kjenner alle. Den underligste av dagdriverne er Doc; han har laboratorium og samler dyr og planter. Boken inneholder bisarre scener, drabelige slagsmål og halsbrekkende morsomme ekspedisjoner; alt sammen humoristisk skildret av en forfatter som er bevisst menneskets skrøpelighet og bærer over med den.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788253019826

EAN 9788253019826

Serie Steinbeck, J. Samlede verker. Bindene selges også enkeltvis

Genre Klassisk litteratur

Omtalt sted California

I denne boka skaper Steinbeck en overraskende kjærlig, en litt trist og veldig munter historie i en og samme bok. En følelse av varme og medmenneskelighet ovenfor disse karakterene som sitter nederst ved bordet han skildrer, kan føles når man leser boka. En rekke følelser klarer han å fremkalle. Fra humor og tristhet, alt blandet sammen, men det er aldri deprimerende. En av Steinbecks beste, men for kort! Steinbeck tegner igjen et bilde av en tid og et sted som vil forbli et levende portrett.

Denne boken har en magisk stemning, og er feelgood på en helt egen måte. Les den og bli fylt av varme og glede. Det er ikke Steinbecks mest kjente historie, men i mine øyne er det definitivt en av hans beste.

Cannery Row i Montery i California er et dikt, en lukt, en gnissende ulyd, en lysvirkning, en tone , en stemning, en hjemvé, en drøm. Canery Row er det samlede og det atskilte, blikk og jern og rust og fliset treverk, sprukne fortau og ugresstomter og skraphauger, sardinfabrikker og bølgeblikk, kafeer og bordeller, og små overfyllte butikker, og laboratorier og fallferdige skur. Innbyggerne er, som mannen sa, "horer, halliker, spillere og drukkenbolter," og dermed mente han at de var som folk flest. Hadde mannen sett gjennom et annet kikkhull, kunne han ha sagt: " Helgener og engler og martyrer og gudfryktige," og det hadde kommet ut på det sammme.

Carmel-elven er en fortryllende liten elv. Den er ikke synderlig lang, men på sin vei har den alt en elv skal ha. Den har sitt utspring i fjellene og går først i små stryk; så vider den seg ut i noen luner, demmes opp til en sjø, siger over demningen, klukker mellom runde rullestein, glir dovent under sykomortrær, risler ned i kulpen hvor ørreten står, og smyger langs bredder hvor padder holder til. Om vinteren blir den en rivende katarakt, en farlig og sint liten elv, men om sommeren er den skapt til å vasse i for barn og til å slentre i for fiskere.

Det er to måter å reagere på overfor sosial ostrakisme - enten beslutter man seg til å bli bedre, renere og snillere, eller også blir man forbanna, gir fan i alt og gjør verre ting enn før. det siste er den alminneligste reaksjon.

En eller annen burde skrive en lærd avhandling om T-modell Fordens moralske , fysiske og estetiske innflytelse på den amerikanske nasjon. To nasjoner av amerikanere visste mer om Ford-tenningen enn om klitoris, mer om koblingene i gearsystemet enn om planetene i solsystemet. Med T-modellen forsvant en del om begrepet privat eiendom . Skiftenøkler opphørte å eies av noen, og en pumpe tilhørte den mann som sist hadde lagt hånd på den. De fleste barn fra denne perioden ble unnfanget i Fords T-modeller, og ikke få ble født i dem. Teorien om det angelsaksiske hjem fikk et grunnskudd som den aldri riktig kom over.

Han var ikke snartenkt nok. Mens han lette etter et spørsmål, kom Doc med et. Hazel likte ikke det, for det betydde at han måtte rumstrere rundt i hjernen sin etter et svar, og en rumstrering i Hazels hjerne var som å gå omkring alene i et forlatt museum. Hazels hjerne var overfyllt med ting som ikke var katalogisert. Han glemte aldri noe, men han bekymret seg om ikke om å ordne sine minner. Alt lå hulter til bulter som fiskegreier i bunnen av en robåt, angler og søkker og line og agn og klepp i en eneste vase.

Viktige og knallgode verk av John Steinbeck, i kronologisk rekkefølge.

... gjerne om de ensomme, undertrykte, de som er litt off mainstream ... eller bøker som bare har et godt eventyr i seg, biografier, historie, reise og krim

• "Det ukuelige sinn" av John Steinbeck
  • "Den røde folen og andre fortellinger" av John Steinbeck