Sangen om den røde rubin

De norske bokklubbene 1995 Innbundet

Romanen handler om komponisten Ask Burlefot, og om hvordan han splittes mellom oppskrudde drømmer om den store kjærligheten og om hektisk og kynisk kvinneforbruk. Romanen er en fortsettelse av Lasso rundt fru Luna.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1995

Genre Klassisk litteratur

boka står i bokhylla på hytta

Kjærlighet er noe andre ikke vet om. Kjærligheten er en ensom ting.

Menneskehetens største og mest skjebnesvangre villfarelse er, at menneskene skal bli bedre og snillere mot hverandre, ved at barna i meget ung alder må pugge de 10 steintavle-bud som ørkenhøvdingen Moses for et par tusen år siden slo sine oppsetsige beduin-vandaler i hodet med.

Voksen for sorgen er enhver. Voksen for lykke er bare den sterke.

Verdens beste replikk skal aldri bli hørt av et menneskeøre; den fødtes i natten, og døde på grunn av manglede anledning.

En nordmann føler seg moralsk såfremt han bare sitter vondt.

Opp gjennom tidene og fremdeles den dag i dag har det eksistert, og eksisterer en del bøker som er/eller har vært forbudte innenfor enkelte områder.

Bakgrunnen for at noen bøker forbys varierer veldig, men kan ofte settes i sammenheng med politikk, religion eller andre faktorer som landenes myndigheter er særskilt opptatt av å holde innefor visse rammer.

Noen har bare vært forbudt periodevis, mens andre er det den dag i dag:)

Alle som måtte ha forslag til bøker de mener hører under denne listen, feel free til å si fra!:D Eller har tilleggsopplysninger/korrekturer i forhold til det som står også. Jeg vil at denne listen skal bli omfattende og mest mulig korrekt:)

Jeg vet det ikke bare er jeg som synes det er tiltrekkende med forbudte ting...

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

Jeg har alltid kjempestore planer for hvilke store, viktige bøker jeg skal lese i nærmeste framtid. Stort sett klassikere man finner på diverse lister over bøker man bør ha lest før man dør. Og jeg gleder med skikkelig til å lese de!!! Problemet er bare det at jeg stort sett "sparer" på disse bøkene til den "rette anledninga" dukker opp... HÅPLØST, DEN KOMMER ALDRI! Så dette har ført til at jeg har mange uleste og "oppsparte" bøker i bokhyllene mine. Her er min liste over store, viktige bøker jeg nå faktisk skal lese i nærmeste framtid. Jeg begynner med "Madame Bovary".

Inspirert av en morsom tråd på Facebook-gruppen "Hva leser du akkurat nå?" samler jeg her noen utvalgte titler som har farger i seg, og som jeg enten har lest og synes er bra, eller ønsker å lese. Det holder altså ikke å bare være en farget tittel ^^

• "Rubicon" av Agnar Mykle
  • "Lasso rundt fru Luna" av Agnar Mykle
  • "Syndere i sommersol" av Sigurd Hoel
  • "Line" av Axel Jensen
  • "Lady Chatterleys elsker" av D.H. Lawrence
  • "En flyktning krysser sitt spor - fortelling om en morders barndom" av Aksel Sandemose
  • "Lillelord-trilogien - romaner" av Johan Borgen
  • "Hemmelig dagbok for Adrian Mole 13 3/4 år" av Sue Townsend