Jeg har hørt et stjerneskudd

Geelmuyden.Kiese 1999 Innbundet

Etter å ha tilbakelagt Asia på sin reise jorden rundt, beveger Carsten Jensen seg videre mot øst. Han reiser over Stillehaves tropiske øyriker til Sør-Amerika, hvor veloppdragne fascister og nedbrutte gruvearbeidere, forsvunne indianerkulturer og politiske bombesprengninger inngår i det samme store drama. Boken handler om menneskers lengsel etter Paradis og deres paradoksale skapervilje, om den uungåelige konfrontasjonen med døden, og nødvendigheten av å tro på liv på Mars.

Forlag Geelmuyden.Kiese

Utgivelsesår 1999

Omtalt sted Sør-Amerika Stillehavet

Man kan ikke vende tilbake til lykken. Lykken er ikke et sted. Man kan erindre den, men det er ikke det samme. Kanskje finnes den bare når erindringen igjen går inn den døren kroppen en gang gikk ut av.

Det var som om Nicks historie fulgte bestemte lover for vekst av lignende art som dem som får en skrøpelig plantestengel til å seire over tyngdekraften og stå oppreist uten annen hjelp enn sin egen indre saftspenning.

Var det på slagmarken, der mennesket iscenesatte sin egen død og for første gang vristet den ut av naturens grep, at sivilisasjonen opphørte - eller var det her begynte?

• "Jeg har sett verden begynne" av Carsten Jensen
  • "Siste reise" av Carsten Jensen