Veien til Xanadu

en reise i Marco Polos fotspor

Cappelen 2001 Innbundet

Forfatteren forteller om sin reise i Marco Polos fotspor. Han tar oss med på en reise som strekker seg fra Venezia i Italia, over Middelhavet til Tyrkia, så landeveien til Kina - vel 1700 mil gjennom fjell og ørkener til Xanadu. Har litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788202190996

EAN 9788202190996

Omtalt sted Europa Asia

Det må ha vært en spennende reise, ikke minst med tanke på all planleggingen og nitidig lesning av bøker som omhandler Marco Polos reise til Kina, som selvfølgelig måtte til før avreise.
Færøvik skriver: Foranledningen var en sykdom jeg ble rammet av for flere år siden - den såkalte "Polo-feberen", en uimotståelig lengsel etter bevegelse, frisk luft og kunnskap
Han starter reisen i Venezia med gondoltur og besøker huset, eller stedet der Marco Polo ble født.
Videre går turen over Middelhavet. Landeveien til Kina, med ulike busstyper over fjell og ørkener, gjennom Tyrkias indre, forbi Araratfjellet over de iranske høyslettene og helt ned til Hormus-stredet. Gobiørkenen, innom mongolsk territorium og i så til bestemmelsesstedet Xanadu?
På sin vei møter han ulike typer mennesker, får høre historier og selv minner han oss på mange store og viktige hendelser. Han tar seg også avstikker til andre steder han har sett seg ut.

At han vever fortid og nåtid sammen beriker boka, for de historiske hendelsene passer sammen til de stedene han besøker, om landenes og deres ledere opp gjennom tidene. Her er historie i bøtter og spann fortalt på en spennende og interessant måte.

Noen reiser kan ikke foretas for ofte - opplysende og spennende

Man kan reise både kort og langt i bøkenes verden. Fasinerende å se hvor mange spennende steder som dukker opp, allerede i titlene. Listen startet som en liten lek for meg selv. Men, så fikk jeg lyst til å dele den.

Anbefalt historisk litteratur. For det meste faglitterære utgivelser.

Lesverdige som kan anbefales

Bøker eg hugsar