Dette er Cuba - alt annet er løgn!

av (forfatter) og Dag Hoel (forfatter).

Spartacus 2005 Innbundet

Denne debattboka og reiseskildringen forteller om Cubas historie og kultur, dagligliv og politikk. Den gir et møte med Cubas conquistadorer og revolusjonens helter, Che Guevaras idealisme og Fidel Castros indignasjon, eksilcubanerne i Miami og horene i Havanna. Med bibliografi.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Cuba

Ifølge Enrique er ekteskapet en vane. Det finnes ikke oppriktig erotisk dragning mellom mann og kone. Men ekteskapet er en samfunnsbyggende institusjon, så det kjønnslige skuespillet i ektesengen er en nødvendig forestilling fordi den opprettholder familiefreden og familiestrukturen.[...] Enriques familiebyggende tiltak begrenser seg til trim av Martas erogene soner når det er påkrevet.

Jeg byr på ingenting - det er det eneste jeg har. Du må bare forsyne deg. Jeg har mer av samme sorten.

Det er vanskelig å tenke seg at andre enn Jens Chr. Hauge ville klare å overtale regjeringen til å forbryte seg mot vedtaket i Stortinget om ikke å eksporterer våpen og ammunisjon til land i krig eller borgerkrig. Nå lurte han også sine gode venner amerikanerne, ved å unnlate å fortelle dem at det var deres ammunisjon som skulle fraktes til Cuba, i strid med landets egen embargo.

I en liten båt drev han med vinden vestover. Bølgene vasket og slo melodisk mot skroget. I Santiago de Cuba daskes bølgenes nattsvarte takt mot pianoets tangenter. Månen vandrer over havet. Tangentene blir gule i det varme lyset.

Men Lupe er trygg. Eudes kontante, kommanderende og dirigerende tilstedeværelse, hans autoritære måte å snakke på, får plysjbelegg når den 15 år yngre kona er til stede. Lupes blide vesen er like saliggjørende for ham som hans stålsterke manndom er for henne. Paret insisterer på å servere middag.

Sommer, ferie og late dager på øye, eller lange flyreiser... Sjelden leser jeg mer enn jeg gjør om sommeren.

Forsøk på å holde oversikt over leseåret 2012

• "Det nye Cuba - reisefortellinger" av Even Sandvik Underlid
  • "Castro - mitt liv" av Ignacio Ramonet
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Den siste reisen til Phnom Penh" av Jesper Huor
  • "Alle drar sin vei" av Wendy Guerra