Begrav meg stående

sigøynernes reise

av (forfatter) og Linn Øverås (gjendikter).

Aschehoug 2001 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren har levd sammen med sigøynere i Øst-Europa i fire år, og her skildrer hun deres syn på arbeid, ekteskap og religion. Hun forteller også sigøynernes historie fra masseutvandringen fra India rundt år 1000. Har litteraturliste og stikkordregister.

Sigøynere har ingen egen stat, synger ingen nasjonalsang, tilber ikke en hellig skrift. De har aldri ført krig mot et annet folk. Deres eneste sanne fedreland er veien og reisen.
Isabel Fonseca levde sammen med sigøynere i Øst-Europa i fire år og fikk et unikt innblikk i deres tenke- og levemåte. Hun skildrer deres syn på arbeid, ekteskap og religion, og hun forteller om deres historie helt siden masseutvandringen fra India for tusen år siden. Hun lytter til sigøynernes egne sanger og fortellinger. Hun oppfatter sorgen, men også stoltheten i deres ord: "Begrav meg stående. Hele mitt liv har jeg ligget på kne."

Utgivelsesår 2001

ISBN13 9788203205446

EAN 9788203205446

Serie Spor

Omtalt sted Øst-Europa

I Dachau og Buchenwald fikk sigøynerne injisert saltvann for at den tyske marinen skulle beregne hvor lenge et menneske kunne overleve på saltvann. I Auschwitz var det sykdommer og arvelige tilstander som hadde størst interesse (skjønt prøver med syre på hud og injisering av øyne for å forandre fargen også fant sted her, blant andre eksotiske eksperimenter). Slik førte et utbrudd av skabb i leiren til en behandling der pasienten med utslett ble flyttet i bestemte intervaller fra sementkar til sementkar med forskjellige salt- og syreoppløsninger. Og når behandlingen mislyktes, kunne obduksjonen utføres på stedet.

• "I Djengis Khans rike - en reise blant nomader" av Stanley Stewart
  • "Til Kongos indre" av Redmond O'Hanlon
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Omvei til Santiago - en spansk reise" av Cees Nooteboom
  • "En munnfull av Ganges" av Paal Brekke
  • "Folk uten land - europeiske skjebner" av Jan Brøgger
  • "Taterne - livskampen og eventyret" av Thor Gotaas
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Berlin - Moskva - en reise til fots" av Wolfgang Büscher
  • "En amerikansk forbrytelse - drapene i Osage County og dannelsen av FBI" av David Grann
  • "Tyskland, en reise" av Wolfgang Büscher
  • "Venushår" av Mikhail Sjisjkin