Castro

mitt liv

av (forfatter) og Kari Näumann (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Denne boka gir et portrett av den cubanske revolusjonslederen Fidel Castro. I en rekke intervjuer forteller han om sitt liv, om oppveksten på den cubanske landsbygda i 1920- og 30-årene, tiden som advokat og geriljakriger, og om hans mangeårige rolle som revolusjonær statssjef på Cuba. Underveis får vi bl.a. høre om Castros forhold til revolusjonshelten Che Guevara, invasjonen i Grisebukta og om møter med statssjefer som Hugo Chávez, George W. Bush og Tony Blair. Med bibliografi og register.

I alle år har man forsøkt å overtale den cubanske revolusjonslederen til å fortelle sin historie. Ignacio Ramonet, velkjent intellektuell antiglobaliseringsaktivist og redaktør av Le Monde diplomatique, har endelig klart det.

I en serie dyptpløyende intervjuer forteller Fidel Castro for første gang om sitt liv, fra oppveksten som sønn av en rik godseier på det cubanske bondelandet i 1920- og -30-årene, via tiden som advokat og geriljakriger til dagens rolle som revolusjonær statssjef i et av verdens siste kommunistland.

Han forteller om revolusjonen, forholdet til Che Guevara, invasjonen i Grisebukta, Cubakrisen, flykapringene, utvandringen til USA, forholdet til Sovjetunionen, Afrika, USA og Europa, og om sitt syn på Cubas fremtid. Underveis blir han utfordret av Ramonet til å gjøre rede for sitt syn på en rekke kontroversielle spørsmål om bl.a. menneskerettigheter, pressefrihet, undertrykkingen av homoseksuelle og den fortsatte bruken av dødsstraffen på øya.

Castro gir også til beste sitt syn på andre statssjefer, døde og levende - bl.a. Hugo Chávez, George W. Bush og Tony Blair.

Boka gir et fascinerende bilde av Cubas omstridte og gåtefulle leder og av øyas moderne historie.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204136862

EAN 9788204136862

Omtalt tid 2000-2009 1900-tallet

Omtalt sted Cuba

Omtalt person Fidel Castro

Har endelig brettet opp ermene og ryddet litt i hjemmet. Mer lagerplass trengs alltid, og jeg er derfor nødt til å redusere samlingen.

Denne listen inneholder en rekke glimrende bøker (har lest flere av dem) og noen som jeg tipper at andre vil få mer glede av enn meg. Alle er imidlertid svært godt ivaretatt, og ser helt strøkne ut.

Ta kontakt om noe frister! Porto tilkommer.

• "Norge sett utenfra" av Johan Galtung
  • "På den himmelske freds plass - om ml-bevegelsen i Norge" av Pål Steigan
  • "Opphav" av Amin Maalouf
  • "Pol Pots smil - om en svensk reise gjennom Røde khmers Kambodsja" av Peter Fröberg Idling
  • "Lenin - en biografi" av Robert Service
  • "Failed states" av Noam Chomsky
  • "Barndom" av Lev N. Tolstoj
  • "De skyldige - Israel og Palestina - krigen, menneskene, spillet" av Odd Karsten Tveit
  • "Den siste reisen til Phnom Penh" av Jesper Huor
  • "Flyktningen - Aksel Sandemose - en biografi" av Jørgen Sandemose