Castro

mitt liv

av (forfatter) og Kari Näumann (oversetter).

Cappelen Damm 2008 Innbundet

Denne boka gir et portrett av den cubanske revolusjonslederen Fidel Castro. I en rekke intervjuer forteller han om sitt liv, om oppveksten på den cubanske landsbygda i 1920- og 30-årene, tiden som advokat og geriljakriger, og om hans mangeårige rolle som revolusjonær statssjef på Cuba. Underveis får vi bl.a. høre om Castros forhold til revolusjonshelten Che Guevara, invasjonen i Grisebukta og om møter med statssjefer som Hugo Chávez, George W. Bush og Tony Blair. Med bibliografi og register.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788204136862

EAN 9788204136862

Omtalt tid 2000-2009 1900-tallet

Omtalt sted Cuba

Omtalt person Fidel Castro

Har endelig brettet opp ermene og ryddet litt i hjemmet. Mer lagerplass trengs alltid, og jeg er derfor nødt til å redusere samlingen.

Denne listen inneholder en rekke glimrende bøker (har lest flere av dem) og noen som jeg tipper at andre vil få mer glede av enn meg. Alle er imidlertid svært godt ivaretatt, og ser helt strøkne ut.

Ta kontakt om noe frister! Porto tilkommer.

• "På den himmelske freds plass - om ml-bevegelsen i Norge" av Pål Steigan
  • "En folkefiende" av Pål Steigan
  • "Bob Dylan - jeg er en annen" av Petter Fiskum Myhr
  • "Opphav" av Amin Maalouf
  • "De skyldige - Israel og Palestina - krigen, menneskene, spillet" av Odd Karsten Tveit
  • "Mislykkede stater - maktmisbruk og angrep på demokratiet" av Noam Chomsky
  • "Sannhetens kår - makt, medier og politikk i illusjonenes tid" av Christian Borch
  • "Ut - oppdagelsesreiser" av Carsten Jensen
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Lenin - en biografi" av Robert Service
  • "Fotball forklarer verden! - en (tvilsom) teori om globalisering" av Franklin Foer
  • "Pol Pots smil - om en svensk reise gjennom Røde khmers Kambodsja" av Peter Fröberg Idling