Mot en ny sommer

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Oktober 2010 Innbundet

Grace Cleve strever med å komme videre med en roman, og takker ja til en invitasjon om å tilbringe en weekend hos en journalist og hans familie. Hun tar toget nordover i den engelske vinteren, vekk fra Londons sure vind og en spartansk leilighet hun leier. I tankene ser hun seg selv med et glass sherry foran peisen i dannet konversasjon med sine verter. Men innerst inne vet Grace at hun ikke behersker gjesterollen, og at hun egentlig er en fugl, en trekkfugl, som har kommet fra varme strøk. Møtet med familien denne weekenden blir sterkt emosjonelt og nesten ikke til å bære. Hun kjenner fjærende vokse ut og et sug av hjemlengsel til den new zealandske naturen og til barndommens verden der hun hørte de første diktene og sangene.

Forlag Oktober

Omtalt sted England New Zealand

Jeg håper ingen ser dette, tenkte hun. Jeg håper ingen kan lese tankene mine. Jeg skulle ønske jeg ikke var så ubeskyttet: jeg skulle ønske at der var sengetid; det er ikke natten, men dagen som har tusen øyne.

Kjell Risvik er ein av dei verkeleg store oversetterane vi har i Noreg, han har oversett ifrå spansk, portugisisk, katalansk, italiensk, fransk, tysk, engelsk og hebraisk, samt 6 andre språk. Her er lagt til nokon av dei han har oversatt for å vise hans repetoir. Det må nemnast at hans sambuar Kari Risvik også har bidratt ein del.

Har sluttet i denne lesesirkelen, men dette var en liste fra tidligere bøker som ble lest.

Når en jobber på bokhandel, og generelt liker bøker, men rett og slett ikke kan finne nok tid til å lese, drømmer man om hvilke bøker en har lyst til å lese. Bøkene ligger allerede i bokhylla mi, enten lånt eller kjøpt (noen av dem har jeg også fått til jul eller bursdager), og bare venter på å bli lest! Så måtte bare lage en liste over det;)

Og den bli stadig lengre...!

Hadde et mål om 100 bøker, det var visst litt optimistisk. Så satser på 25 i 2014.

• "Maniototo" av Janet Frame
  • "Ved elva" av Bror Hagemann