Folk med angst

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

ISBN13 9788202549305

EAN 9788202549305

Genre Humor

Litt av en røverhistorie! I denne boka blir en gjeng helt forskjellige mennesker stengt inne i en visningsleilighet. Den desperate gisseltakeren er mislykket bankraner, på flukt fra politiet. Det er også historien om en ung politimann og hans far og deres sorg over å ha mistet mor og hustru. Det er også historien om en mann som hoppet fra en bro og alle ringvirkningene det hadde. Denne boka er, i likhet med tidligere bøker av Backman, full av nydelige overdrivelser og latterfremkallende kommentarer og fine sitater fra forfattere og filmer. En humoristisk feel good til ren underholdning.

Er litt overrasket over denne boken, for det som har karakterisert andre bøker jeg har lest av Backman, er nettopp det taktfulle og det tilbakeholdte.
Denne synes jeg rett og slett ble litt plump og søkt. Det var som om han prøvde for hardt å være morsom og rar. Litt forutsigbar var den også, og jeg synes slutten var sentimental.
Men boken er likevel underholdende og godt skrevet.

Morsom, sår og varm. Aldeles nydelig!

Folk med angst er en komedie om et gisseldrama på en visning. En mislykket bankraner låser seg inne sammen med en overentusiastisk eiendomsmegler, to bitre Ikea-misbrukere, en høygravid kvinne, en suicidal mangemillionær og et kaninhode. Til slutt gir raneren opp og frigir alle gislene, men når politiet stormer leiligheten er den tom …
Les hele omtalen her

Da Jim var liten, straffet man barn ved å tvinge dem til å gå til rommet, nå for tiden tvinger man barn til å komme ut derfra. En generasjon fikk kjeft fordi de ikke kunne sitte stille, og neste får kjeft fordi de aldri beveger seg.

Jo lenger man har vært sammen, desto færre ord trengs for å bli uvenner.

Det å bli foreldre kan føre til mange år der barnas følelser bruker opp alt oksygen i familien, det kan bli så emosjonelt intenst at en del voksne går i årevis uten å rekke å fortelle noen om sine egne følelser, og går det lang nok tid før man får sjansen, kan det ende med at man glemmer hvordan man gjør det.

Det sies at et menneskes personlighet er summen av dets erfaringer. Men det er jo ikke sant, ikke helt, for hvis fortiden vår var alt som definerte oss, ville vi aldri orke oss selv. Vi må få overbevise oss om at vi er mer enn feilene vi gjorde i går. At vi er alle våre neste valg også, alle våre morgendager.

Man må ikke lyve, ikke stjele, ikke drepe, ikke kaste Stein på fugler. Det er vi enige om.
Eller unntatt svaner, da, kanskje. For svaner kan faktisk være passivt aggressive små drittsekker. Men bortsett fra svaner skal man ikke kaste Stein på fugler. Og man skal ikke juge. Eller... det kan man jo, iblant må man til og med, for eksempel når ens barn spør: «Hvorfor lukter det snop her? SPISER DU SNOP?» Men man skal i hvert fall ikke stjele eller drepe, det kan vi være enige om.

Liste over bøker i utfordringen.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

LESEUTFORDRING 2020

1. Bok utgitt i 2020: "Syng, gravløse, syng" av Jesmyn Ward

2. Bok anbefalt av lokale bokhandel: "En plutselig frigjørende tanke" av Kjell Askildsen

3: Bok på under 100 sider: "Verda er ein skandale" av Agnes Ravatn

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019

7: Russisk klassiker

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

22: Bok som inneholder et oppdiktet språk

23: Bok om sport

24: En vinterbok: Eit vintereventyr av Jan Roar Leikvoll

25: Bok om skeiv kjærlighet: "On Earth We're Briefly Gorgeous" av Ocean Vuong

Er glad i bøker, men livet kommer i veien.
Nå er det null unnskyldninger, for jeg vil lese mer!
Her er bøkene som skal inspirere mitt sinn i 2020

1. Les en bok som er nevnt i serien eller en bok med en jente på omslaget
  2. Les en bok om et mor-datter forhold eller en bok med noe kaffefarget på omslaget
  3. Les en bok en venn har anbefalt eller en bok du ikke har lest av en favorittforfatter
  4. Hør en lydbok eller les en bok skrevet før man hadde mobiltelefoner
  5. Les en bok om et komplisert familieforhold eller en bok du har høye forventninger til
  6. Les en bok om en person som går på skole eller en bok satt til Paris
  7. Les en bok om kjærlighet eller en bok som begynner på "J" hvis du er team Jess og "D" hvis du er team Dean
  8. Les en bok med humor eller en bok med noe rødt på omslaget

skriv bildebeskrivelse herHer er listen for 2020