Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Utgivelsesår 2017

ISBN13 9788202564551

EAN 9788202564551

For en nydelig liten bok! Den gikk rett i hjertet på meg! Vet ikke helt hvilken "bokhylle" jeg skulle sette den i for den er ingen roman, ingen novelle og ingen fagbok - den er bare rett og slett en liten perle. Man gjør den fort unna lesemessig, men den ligger i hjertet lenge etterpå.

En aldeles nydelig liten flis av en bok!! Boka er i hovedsak en samtale mellom en bestefar og barnebarnet hans, og handler om minner og demens. Skrevet på en hjertevarm og humoristisk måte. Anbefales! Dette blir en av mine julegaver i år til en som egentlig ikke er noen leser, men denne tror jeg vil treffe likevel :)

Et blogginnlegg som ble til en liten bok.

Fredrik Backman skrev denne boka opprinnelig som en bloggpost, men ble overtalt til å gjøre om blogginnlegget til en bok, noe de gjorde rett i. Hadde denne teksten forblitt et blogginnlegg, hadde jeg gått glipp av noe.

Teksten er om Noah og farfaren hans som har et veldig sterkt og spesielt bånd. De forstår hverandre og hverandres metaforer. Farfaren til Noah forteller ham på sitt vis hvordan sykdommen hans forandrer ham. Noah er svært ung, og farfaren hans bruker sine egne metoder og deler fortellinger som bare de to forstår, til å få Noah til å skjønne hva sykdommen til farfaren gjør med ham.

Fin formidling av en usynlig og sårbar sykdom
Dette er en bok som setter fokus på når en av våre nærmeste blir rammet av Alzheimers sykdom, og man får et innsikt i hvordan personen med Alzheimers opplever det. Dette er selvfølgelig ikke noen fasitsvar, men en god pekepinn på hva folk med Alzheimers kanskje tenker og man får en større foreståelse for hva de gjennomgår. Man skjønner jo sånn sirka hva sykdommen går ut på, men har likevel lite forståelse for den som lever med det. Selv om jeg ikke kjenner noen med denne sykdommen personlig, er det en kjekk bok å få med seg og få en større innsikt i sykdommen, i tilfelle den rammer en av mine nærmeste eller meg selv, for man vet jo aldri. Det må være en forferdelig trist sykdom å forholde seg til. Å se noen man er glad i glemme bare mer og mer, og selv bli helt rådvill av å være vitne til det, må være helt jævlig.

Jeg har lest en bok tidligere om dette temaet og det er Alltid Alice av Lisa Genova. Det er også en god og realistisk bok å få med seg, og film. Men synes at Fredrik Backman skriver med litt større innsikt både for den som blir rammet av sykdommen og hvordan de nærmeste kan oppleve det. Man føler på tristheten, hjelpesløsheten og kanskje ensomheten fra alle kanter opp i det hele. Man blir bare oppgitt og tom mens man leser, noe som er meningen også. Man klarer ikke å la være annet enn å føle det persongalleriet føler.

En søt bok, både innvendig og utenpå
Det er egentlig ikke mer som kan sies om boka fordi den er såpass kort. Det er den søteste boka jeg har både sett og lest i 2017. Jeg liker måten hvordan farfaren prøver å forklare barnebarnet sitt om hvordan sykdommen forandrer ham, og gjør det på en filosofisk og annerledes måte. Det gjør til at de knytter et sterkere bånd seg imellom. Fikk også sansen for overlappingen av når han ikke er helt sikker på om det er barnebarnet eller sønnen sin han snakker til. Det gjør innholdet enda mer realistisk og sårt. En fin bok om hvordan denne forferdelige sykdommen påvirker både den som må leve med den og pårørende. Dette er en liten flis man ikke glemmer så lett.

Det eneste jeg vil trekke litt ned på nå i forbifarten er at de gangene farfaren snakker med barnebarnet sitt, er kanskje barnebarnet noen hakk litt for veslevoksen? Vanskelig å si. Les boka og så er det bare å grue seg til man blir gammel av mange grunner ...

Fra min blogg: I Bokhylla

Fredrik Backman treffer meg rett i hjertet, som alltid. Hjerteskjærende fortelling om redselen når hjernen forlater kroppen, før kroppen forlater jorden. Frykten for å glemme det som står hjertet nærmest. Denne fortellingen kommer til å sitte fast hos meg.

En bok om demens. Det ble en veldig kort tekst som ikke jeg vil betegne som en bok.

Alt jeg er, kom fra henne, hun var mitt Big Bang.

Den eneste gangen man har mislyktes, er hvis man ikke prøver en gang til.

• Læreren vår tvang oss til å skrive en fortelling om hva vi vil bli når vi blir store, forteller Noah.
  • Hva skrev du?
  • Jeg skrev at jeg ville konsentrere meg om å være liten først.
  • Det er et veldig godt svar.
  • Ikke sant? Jeg vil heller bli gammel enn voksen. Alle voksne er sinte, det er bare barna og de gamle som ler.
  • Skrev du det?
  • Ja.
  • Hva sa læreren din da?
  • Hun sa at jeg ikke hadde forstått oppgaven.
  • Og hva sa du?
  • Jeg sa at hun ikke hadde forstått svaret.
  • Jeg elsker deg, får farfar fram med lukkede øyne.

Har lest

• "Historien om Arthur Truluv" av Elizabeth Berg