Vi mot dere

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Oppfølgeren til Bjørnstad

Etter de fryktelige hendelsene som rystet Bjørnstad i den første boken, forteller Vi mot dere om månedene etterpå. Bestevenninnene Maya og Ana tilbringer sommeren på en bortgjemt øy og forsøker å glemme verden rundt seg. Men ingenting blir sånn som de håper.

Rivaliseringen mellom Bjørnstad og Hed vokser til en kamp om penger, makt og overlevelse som eksploderer når de to hockeylagene møtes. Samtidig avsløres en ung spillers innerste hemmelighet, og et helt samfunn tvinges til å vise hva det egentlig står for.

En fortelling om lojalitet, vennskap og kjærligheten som utfordrer alt.

«Det er vanskelig å la være å like det.» Dagens Nyheter

ISBN13 9788202549268

EAN 9788202549268

Omtalt sted Sverige

Handlingen er lagt til månedene etter de tragiske hendelsene i første bok.
Maya og Ana rømmer til en liten øy for å få være i fred for mobben.
Peter Andersson kjemper for livet til Bjørnstad hockey, men kan han vinne?
En av lagets unge spillere har en hemmelighet, som neppe tåler dagens lys i det tøffe miljøet på det lille tettstedet.
Hockeysesongen nærmer seg, samtidig som rivaliseringen mellom Bjørnstad og Hed vokser.
Makt og penger står sentralt når de to lagene møtes i første runde. Hvem overlever? Kan vennskap og kjærligheten trumfe hatet?

En fantastisk oppfølger, som får fram hele følelsesregisteret. Man blir både sint, fortvilet, glad, rørt og opprørt. Kleenex er en konstant nødvendighet.

Noen ganger er det så enkelt å få mennesker til å hate hverandre at det virker ubegripelig at vi noensinne gjør annet.

Menn! Vet du hvorfor man ikke kan stole på menn? Fordi de elsker MENN! Ingen elsker menn så mye som MENN, Mira! De kan ikke en gang se på en sport hvis den ikke drives av MENN! Svette, pesende menn som slåss med andre menn med ti tusen menn på tribunen, det er det menn vil ha. Jeg kan banne på at det snart kommer en form for porno med bare menn, rettet mot heterofile menn som egentlig slett ikke tenner på menn. De bare stoler ikke på at kvinner har den kompetansen som kreves for å knulle!

Å være mor kan være som å drenere tomta til et hus, eller skifte tak; Det koster tid, svette og penger, og når det er ferdig, ser alt ut akkurat som det gjorde fra begynnelsen. Det er ikke noe man får ros for. Men å sitte en ekstra time på kontoret er som å henge opp et vakkert maleri eller en ny lampe. Alle ser det.

Når det skjer forferdelige ting, blir de fleste mennesker bølger, men en viss type blir klipper. Bølgene kaster seg frem og tilbake når vinden kommer, klippene bare tar imot juling, urokkelige i påvente av at stormen skal blåse over.

Denne sporten nøyer seg aldri med å få være bare en del av deg, man ofrer for mye, det er for mange ting man bare vet hvis man har levd et helt liv her inne. Hvor vondt det gjør i føttene når man går på skøyter for første gang etter sommeren. Hvor ubegripelig sterkt det stinker av hanskene på slutten av sesongen. Hvordan det høres ut når man tar et hardt skjær i vanthjørnet eller skyter en puck i pleksiglasset. Hvordan hver ishall har et eget, unikt ekko. Hvordan hvert smell synger når tribunene er tomme. Hvordan det kjennes å bare få spille. Hvordan hjertet slår.

• "Den stille uke - kriminalroman" av Sven Petter Næss
  • "Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre" av Fredrik Backman