Vi mot dere

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788202549268

EAN 9788202549268

Serie Bjørnstad (2)

Omtalt sted Sverige

Handlingen er lagt til månedene etter de tragiske hendelsene i første bok.
Maya og Ana rømmer til en liten øy for å få være i fred for mobben.
Peter Andersson kjemper for livet til Bjørnstad hockey, men kan han vinne?
En av lagets unge spillere har en hemmelighet, som neppe tåler dagens lys i det tøffe miljøet på det lille tettstedet.
Hockeysesongen nærmer seg, samtidig som rivaliseringen mellom Bjørnstad og Hed vokser.
Makt og penger står sentralt når de to lagene møtes i første runde. Hvem overlever? Kan vennskap og kjærligheten trumfe hatet?

En fantastisk oppfølger, som får fram hele følelsesregisteret. Man blir både sint, fortvilet, glad, rørt og opprørt. Kleenex er en konstant nødvendighet.

Den dramatiske oppfølgeren til Bjørnstad når ikke helt opp til forgjengeren, men historia er god og vel verdt å lese, evt. høre, for Kim Haugen leverer, som alltid. Vi møter igjen de samme menneskene fra Bjørnstad. Noen nye dukker opp og noen gamle forsvinner ut.
Jeg opplevde denne boka som hakket mørkere, og jeg synes kanskje det ble litt for mange klisjéer for min smak. Det tar liksom bort noe av troverdigheten fra fortellingen. Men jeg gir den terningkast 5 likevel. Den var unnagjort på et par intense dager med nesten nonstop lydbok-lytting.

Selv er jeg nok blant dem som likte Bjørnstad bedre enn oppfølgeren, men det Backman virkelig får til - både i den forrige boka og her - er å skildre et levende bygdesamfunn på en slik måte at han skaper forståelse. Ramonas tale om folk som syns endring går for fort er veldig opplysende for meg som leser og viser at Backman er en god menneskekjenner. For en «millennial» som syns LHBT-rettigheter er det mest selvsagte i verden er det litt lettere å forstå hvorfor noen syns det er vanskelig - både på grunn av inngrodde holdninger og fordi det handler om å miste en livsstil som har vært en selvfølge i århundrer. Backman får meg til å forstå i større grad hvorfor noen kan føle det som et personlig angrep at verden utvikler seg rundt dem.

Jeg tror slike bøker er viktige. For for sånne som meg, som syns forandring og utvikling er bra og sjelden ser seg tilbake til hvordan ting var før, er det vanskelig å forstå og godta at noen setter seg på bakbeina mot det som i mine øyne er en positiv utvikling. Det er vanskelig å akseptere at man må tolerere holdninger som går utover mennesker som bare prøver å leve livet sitt, enten de er homofile, muslimer eller annet. Men i denne boka syns jeg Backman får til å forklare det åpenbare, det er ikke dårlige mennesker som har disse holdningene og ofte trenger de, som Ramona sier det, bare litt mer tid på å ta innover seg at verden forandres. Og den forståelsen trenger jeg.

Noe av det som gjør at boka ender på en 4 er at jeg ikke helt liker skrivestilen hans, der han stadig prøver å bygge opp / komme med frampek mot noe, som viser seg å være helt annerledes enn man trodde. Sånn var det også i bok én men her blir det litt i overkant, syns jeg.

Så må jeg bare nevne til slutt at jeg ikke engang husker hvordan den siste Bjørnstad-Hed-kampen gikk. Jeg tenkte på dette dagen etter at boka var ferdiglest og tok meg selv i å lure på om han i det hele tatt forteller om resultatet. For selv om boka handler om hockey handler den egentlig om mennesker, hockey er mer symbolet på samhold og hva vi mennesker beveges av i idretten, og hvordan den kan viske ut forskjeller som resten av samfunnet tillegger vekt.

«Jeg ønsker deg mot
Jeg ønsker deg boblende blod
Hjerter som slår for hardt
Følelser som gjør alt for svart
Kjærlighet som går over styr
Det aller inderligste eventyr
Jeg håper du finner veien ut
Jeg håper du er en sånn som får en lykkelig slutt.»
(s 436)
Oppølgeren til BJØRNSTAD skuffer ikke. Det er fortsatt mye ishockey, på veldig mye vondt og godt. Nådeløse skildringer av «bygdedyret» og hverdagshat, men også samhold og gjennomtrengende idrettsglede. Og glede og kjærlighet på mange plan. Ble grining her også da jeg kom til slutten, gitt.

Menn! Vet du hvorfor man ikke kan stole på menn? Fordi de elsker MENN! Ingen elsker menn så mye som MENN, Mira! De kan ikke en gang se på en sport hvis den ikke drives av MENN! Svette, pesende menn som slåss med andre menn med ti tusen menn på tribunen, det er det menn vil ha. Jeg kan banne på at det snart kommer en form for porno med bare menn, rettet mot heterofile menn som egentlig slett ikke tenner på menn. De bare stoler ikke på at kvinner har den kompetansen som kreves for å knulle!

Noen ganger er det så enkelt å få mennesker til å hate hverandre at det virker ubegripelig at vi noensinne gjør annet.

Å være mor kan være som å drenere tomta til et hus, eller skifte tak; Det koster tid, svette og penger, og når det er ferdig, ser alt ut akkurat som det gjorde fra begynnelsen. Det er ikke noe man får ros for. Men å sitte en ekstra time på kontoret er som å henge opp et vakkert maleri eller en ny lampe. Alle ser det.

Når det skjer forferdelige ting, blir de fleste mennesker bølger, men en viss type blir klipper. Bølgene kaster seg frem og tilbake når vinden kommer, klippene bare tar imot juling, urokkelige i påvente av at stormen skal blåse over.

Denne sporten nøyer seg aldri med å få være bare en del av deg, man ofrer for mye, det er for mange ting man bare vet hvis man har levd et helt liv her inne. Hvor vondt det gjør i føttene når man går på skøyter for første gang etter sommeren. Hvor ubegripelig sterkt det stinker av hanskene på slutten av sesongen. Hvordan det høres ut når man tar et hardt skjær i vanthjørnet eller skyter en puck i pleksiglasset. Hvordan hver ishall har et eget, unikt ekko. Hvordan hvert smell synger når tribunene er tomme. Hvordan det kjennes å bare få spille. Hvordan hjertet slår.

En leseutfordring med 25 bøker på Facebook

4: Afrikansk forfatter: "Things fall apart" av Chinua Achebe

5: Vinner av Bokhandlerprisen: Tysteren av Jan-Erik Fjell

6: Bok du hadde tenkt å lese i 2019: "Stormfulle høgder" av Emily Bronte

7: Russisk klassiker: Idioten av Fjodor Dostojevskij

8: Favorittbok fra da du var barn/ ungdom: "To Kill A Mockingbird", by Harper Lee

9. Bok du ikke klarte legge fra deg: "Blodleie" av Johan Theorin

22: Bok som inneholder et oppdiktet språk: 1984 av George Orwell

23: Bok om sport: Vi mot dere av Fredrik Backman

24: En vinterbok: Eit vintereventyr av Jan Roar Leikvoll

25: Bok om skeiv kjærlighet: "On Earth We're Briefly Gorgeous" av Ocean Vuong

Bøker lese i tjue nitten

Mommy Mannegren

2020 Reading Challenge
52 Books in 52 Weeks: mangla én bok her.

1. A book with the letter “W” in the title: «Przewalskis hest»
2. A hardcover: Zeyn Joukhadar - "Et kart av salt og stjerner"
3. By an indigenous author: Tommy Orange - "There there" (norsk tittel Powwow)
4. Set in winter: Naomi Novik - "Spinning silver"
5. A character who is a senior: Kathy Reichs - «Bones never lie» (moren til Brennan)
6. Written in the 1970’s: Carl Sagan - "Cosmos" (trolig, gitt ut i 1980)
7. An author local to you: Lars Saabye Christensen - "Byens spor"
8. Orange on the cover: Fredrik Backman - "Bjørnstad"
9. Set in space: Aliette Bodard - «On A Red Station, Drifting»
10. A bestseller: Jo Nesbø - "Kniv"
11. A book that leaves you thinking: Fredrik Backman - "Vi mot dere"
12. A “guilty pleasure”: Kathy Reichs - "Bones are forever"
13. Written by a female author: Erin Morgenstern - "The starless sea"
14. Book in a series: Robin Hobb - "Royal Assassin"
15. Book with romance: Agatha Christie - "Den åpne graven"
16. Borrowed from a friend: Sally Rooney - "Normal people"
17. Written by more than one author; Amir Levine; Rachel Heller - "Attached"
18. Published in 2020: Emma Lord - «Tweet Cute»
19. A Stephen King novel: Stephen King - «The stand»
20. An author whose last name starts with the same initial as yours: Leigh Bardugo - "Ninth house"
21. Written by a blogger or journalist: Rebecca Skloot - "The immortal life of Henrietta Lacks"
22. A character that frustrates you: Kathy Reichs - "Bones never lie" (Slidell, Brennan selv i blant)
23. Title beginning with A: Agatha Christie - "And Then There Were None"
24. Title beginning with B: Maja Lunde - "Blå"
25. Title beginning with C: Sayaka Murata - "Convenience Store Woman"
26. A strong “friendship” theme: Shobha Rao - "Girls burn brighter"
27. A comic book: Lise Myhre: «Nemi - Skumle damen»
28. Literary Fiction: Toni Morrison - "Beloved"
29. An award-winning novel: Taylor Jenkins Reid - "Daisy Jones & The Six" (Goodreads award best historical fiction, Glass bell award for fiction)
30. A book with recipes inside: Elizabeth Acevedo - "With the fire on high"
31. A book featuring royalty: Diana Gabaldon - «Dragonfly in Amber»
32. A spy novel: Brandon Sanderson - "Mistborn"
33. A book containing poetry: Diana Gabaldon - "Drums of autumn"
34. A book with illustrations: Lisa Aisato - «Livet - illustrert»
35. An author’s debut book: Alex Michaelides - "The silent patient"
36. Written in first person: Ransom Riggs - «Miss Peregrine’s home for peculiar children»
37. A book featuring the medical profession: Jodi Picoult - "A spark of light
38. Set in the future: Frank Herbert: - "Dune Messiah"
39. A book used in a celebrity book club: Delia Owens "Where the crawdads sing" (Reese's book club)
40. A book on the Mensa reading list for grades 9-12
41. Published when you were 20: Kij Johnson - "The cat who walked a thousand miles"
42. Reuse a prompt from a past year; Blake Crouch - "Dark Matter" (prompt: featuring time travel)
43. Set in a country you’ve never visited before: Kathy Reichs - "Bones of the lost" (USA og Afghanistan)
44. “Recommended” to you by Amazon: Samantha Shannon - «Priory of the orange tree»
45. A book that cost you less than $5: Andrzej Sapkowski - "The last wish"
46. By an author used in an earlier category: Lars Saabye Christensen - "Byens spor: Maj"
47. Story takes place on a form of transportation; Diana Gabaldon - "Voyager" (a bit of a stretch, men mye av handlinga foregår på skip)
48. Character who wears glasses: Abbi Waxman - "The bookish life of Nina Hill"
49. About a World Leader: Frank Herbert - "Dune" (Muad'Dib blir leder for planeten Arrakis)
50. An author you previously disliked: Suzanna Clarke - «Piranesi»
51. A genre you don’t normally care for: Bram Stoker - "Dracula"
52. A book with a Foreword: Sir Arthur Conan Doyle - "The adventures of Sherlock Holmes" (Audible-versjonen, med forord av Stephen Fry)

• "Vinnerne" av Fredrik Backman
  • "Og hver morgen blir veien hjem lengre og lengre" av Fredrik Backman