Gravrøys

av (forfatter) og Kari Bolstad (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Dette er den fjerde og siste boka i Ölandskvartetten.

Endelig! Siste boken i Ölandskvartetten er her!

«Spøkelsesskipet kom glidende ut fra mørket, fram over det svarte vannet i sundet, og vek ikke unna for noe eller noen. Gutten i gummibåten rakk ikke å komme seg unna da skipet dukket opp. Den lille farkosten av luft holdt på å kantre i kollisjonen, men i siste øyeblikk greide han å komme seg helt inntil stålskroget og fortøye sin egen båt i relingen. Skipet reiste seg over ham. Det var oljete og rustent, som om det hadde seilt på havet i årtier. Ingen beveget seg på dekk, men dypt inne i skipet dunket det en motor, som et levende hjerte. Gummibåten sprakk og tok inn vann, så gutten hadde ikke noe valg. Han strakte hendene opp mot relingen og klatret om bord.»
Midtsommer på Öland. Tusenvis av turister kommer for å feire midtsommer, og solen steker på den kalkhvite øya, men ferieparadiset skjuler mørke hemmeligheter. En av de besøkende har kommet tilbake for å kreve betaling for en gammel gjeld. Han etterlater seg død og skrekk i sommernatten. Ingen vet hvem han er, eller hva han vil.
Men det er én mann som begynner å ane uråd. Gerlof Davidsson, en av øyas eldste innbyggere, begynner å forstå hvem den ukjente er, og hvorfor han søker hevn. Han har nemlig møtt mannen før, i ungdomstiden, da de begge sto på kirkegården og plutselig hørte banking fra en kiste ?
I Johan Theorins fjerde bok fra Öland, Gravrøys, forenes fortid og nåtid i en særdeles velskrevet og ubehagelig krim.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205393530

EAN 9788205393530

Genre Krim

Omtalt sted Sverige

Gravrøys" er den fjerde boka i Johan Theorins serie fra Öland. De andre tre er "Skumringstimen" 2007, "Nattefokk" 2008, og "Blodleie" 2010. Alle tre utmerkede krimbøker som har fått diverse priser. Nå har endelig den siste kommet, "Gravrøys" 2014. Kanskje har det gått for lang tid siden de forrige? For jeg er dessverre ikke så begeistret for denne som jeg var for de andre tre....

Det er sommer på Öland, og turister strømmer til øya.Men èn av de som kommer til øya denne sommeren er ingen turist, men en som kommer for å kreve inn gammel gjeld.Han etterlater seg død og skrekk i sommernatten og ingen vet hvem han er. Gerlof er gammel og sliten, men hans nysgjerrighet, og hans interesse for historie gjør at han er den eneste som kan finne ut hvem denne nattens gjest er, før flere må dø.

Gerlof er en herlig figur da, det er faktisk avsnittene om han som gjør mye av boka ! Ellers er det mye folk som ikke gjør noe utav seg etter min mening. Og den herlige grøss og spøkelsestemninga Theorin har lykkes så godt med før mangler her.Det er ingen dårlig bok men den er heller ikke veldig bra.Etter min smak er den langdryg og litt kjedelig..Den er så motsatt av de tre tidligere bøkene, skjønner ikke at det er samme forfatter ?? Jeg ser den får blandet kritikk hos aviser og andre bloggere, noen elsker den og noen synes Theorin begynner å bli sliten :)
Jeg likte heller ikke Sankta Psyko noe særlig, og dessverre ikke denne.

Øland 4

Det var en kremmer som kom til en gård på Öland. En liten gutt åpnet.
-Er din far hjemme,gutt?
-Nei, min herre.
-Er han langt borte?
-Nei, min herre. Han er på kirkegården.
-Hva i all verden gjør han der?
-Ingenting, tror jeg. Far er død.

När solen ger sommarn dess flöden
då uppväcker näktergalen
de drömmar vi hopat kring döden
som midsommarmyter i dalen.

Harry Martinson

Ønskelista er selvfølgelig ikke en statisk liste. Den lever i form av at det stadig kommer nye bøker til, mens andre bøker forsvinner. Ikke fordi jeg ikke ønsker meg dem lenger, men fordi de har tatt plass i boksamlingen. Heldigvis er det alltid bøker å ønske seg :)

Her legges alle bøker jeg har lest i 2014 inn. Et mål for i år er å lese mer skjønnlitteratur, for jeg begynner å bli lei av alle krimbøkene!

Noen bøker vi leser får oppfølgere og blir til triologier, kvartetter og serier. Har samlet mine favoritter her + noen jeg kunne tenke meg å lese :)

Dette er bøkene jeg leste i 2014. Hvilke har du lest og hva synes du om de? Fortell!

Liste over hva jeg leser i 2014. Gjensyn med noen gode gamle :)

• "Før du døde" av Camilla Grebe
  • "Sjeler av vind" av Mons Kallentoft