Hjemstavn

av (forfatter) og Silje Beite Løken (gjendikter).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Erlendur har reist tilbake til barndomshjemmet i Bakkasel, bygda han forlot som 12-åring. Erlendur drømmer om en vandringsmann som forutså at noe skulle skje med broren hans, Bergur. Samtidig begynner Erlendur å se på ei forsvinningssak fra 1940-tallet, hvor Matthildur forsvant etter å ha blitt overrasket av uvær. Han finner etter hvert ut at Matthildur hadde noen hemmeligheter. Dette er den ellevte boka om Erlendur Sveinsson, men den niende som er oversatt til norsk

Erlendur er tilbake på sine gamle hjemtrakter og begynner å nøste i en gammel forsvinningssak fra1940-tallet. Samtidig plages han av drømmer om broren Bergur, som ble borte i fjellet. Dette er den tiende boken om Erlendur, og her kommer vi helten nærmere inn på livet, samtidig som vi får et godt innblikk i naturen og livet på den islandske landsbygda.

Utgivelsesår 2012

ISBN13 9788202359263

EAN 9788202359263

Omtalt sted Island

En historie som til tross for en forvirrende begynnelse viser seg å bli utrolig sterk og spennende. Nydelige, men kalde skildringer på islandsk natur. Gode karakterbeskrivelser, men siden jeg ikke har lest noe annet av Indridason før, følte jeg at jeg ikke visste nok om hovedpersonen, selv om boken hadde en ramme på hans fortid. Med andre ord; jeg vil vite mer.
Anbefales sterkt, spesielt for krimelskere.

Det var høstens første snøfall og i kjølvannet fulgte stillhet og følelsen av å være på et fremmed sted. Det hvite dekket la seg over husene som et tjukt og mykt teppe.

Døden i en liten eske.

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

lest 2015

En liten oversikt over hva jeg har lest i 2012. Fortell meg gjerne hva du synes om de ulike bøkene :)

• "Tvekampen" av Arnaldur Indridason
  • "Reykjaviknetter" av Arnaldur Indridason