Hvite netter

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

Dette er den andre boka om politietterforsker Jimmy Perez fra Shetland.

Mannen henger i en kraftig renneløkke festet til takbjelken. Da Jimmy Perez går nærmere, ser han at den døde har en klovnemaske med et stort smil over ansiktet. Et usannsynlig selvmord. Politietterforsker Jimmy Perez gjenkjenner mannen fra et tilfeldig møte dagen før. Da så han mannen stå og gråte foran et bilde på en kunstutstilling og Perez forsøkte å trå støttende til. Mannen hevdet han led av hukommelsestap; han visste ikke hvem han var eller hvor han kom fra. Og nå henger han død under taket i en redskapsbod. Det er sommer og lyse netter på Shetland og turistene strømmer til øyriket. Mange ukjente mennesker kommer og går i det ellers så oversiktelige samfunnet. Perez er overbevist om at morderen er å finne blant beboerne for etterforskningen avslører dype hemmeligheter og tragedier. Men Perez finner ingen skyldige og han frykter at det kan skje flere drap om de ikke løser saken raskt.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241905070

EAN 9788241905070

Omtalt sted Shetlandsøyene

Som i Svarte som ravnen er dette en mordhistorie hvor løsningen først og fremst kommer gjennom å snakke med mennesker. Perez ringer sakte men sikkert inn hvem morderen må være. De må sendes avgårde noen DNA prøver, men løsningen kommer før de har fått svar på dem. Jeg liker virkelig godt disse bøkene og er allerede i gang med den tredje.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Krimromaner jeg har lest de siste åra der handlinger foregår på øyer i vest og/eller vanskelig tilgjengelige steder i vest. For eks. Shetland, Island og steder som blir/er utilgjengelige pga for eksempel tidevann etc. Eller steder i vest som bare er sære...
Tidsmessig foregår romanene på lista i vår samtid sånn cirka.
Lista er ordna alfabetisk og seriene er ordna i handlingens kronologiske rekkefølge.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Shetland,

• "Dødvann" av Ann Cleeves
  • "Blått lyn" av Ann Cleeves