Blått lyn

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2011 Innbundet

Dette er den fjerde romanen om politietterforskeren Jimmy Perez fra Shetland.

Høststormene raser og havet står i kok da politietterforsker Jimmy Perez ankommer Fair Isle med sin forlovede, Fran, for å la henne få oppleve øya han kommer fra. I det lille øysamfunnet kjenner alle hverandre. Utenforstående tas vel imot, men holdes litt på avstand. Det forelskede paret holder forlovelsesfest på fyret North Light, som er omgjort til en permanent fuglestasjon. Dagen etter festen blir en kvinne funnet død i fuglerommet, med fjær stukket inn i håret. Øya er avskåret fra resten av verden i uværet, og en morder går løs. Frykt og sinne fører til frynsete nerver hos både øyboere og gjester. Jimmy Perez mistenker at mordet er en kynisk, planlagt handling. Uten assistanse utenfra må Jimmy Perez oppklare saken med tradisjonelle metoder og fort, ettersom morderen kan komme til å slå til igjen når som helst. Oversatt av Toril Hanssen Ann Cleeves har en variert yrkesbakgrunn. Skrivingen tok hun fatt på for å sysselsette seg selv mens hun og ektemannen bodde i et øde naturreservat der han var ansatt som viltvokter. Flere av hennes bøker er prisnominerte, og Svart som ravnen vant i 2006 den høythengende Gold Dagger for årets beste kriminalroman.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241906169

EAN 9788241906169

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Shetlandsøyene

Har lest de tidligere bøkene til Ann Cleeves og har likt dem godt, men denne slet jeg med. Klarte rett og slett ikke å engasjere meg nok i historien.

Jeg har omtalt denne, og hele Shetlandskvartetten, her:

Han tidde. Han hadde aldri trodd at han skulle fortelle noen om sine følelser for Angela. Men på fem minutter hadde denne underlige, mørkhårede mannen fra øya fått ham til å røpe ting han alltid hadde holdt hemmelig. Det måtte være sånn det var å være i hypnose, tenkte Dougie. Perez sa ingenting. Han ventet på at Dougie skulle fortsette, og Dougie kjente seg tvunget til å snakke.

Skjønnlitteratur der handlingen er lagt til Shetland,

Favorittkategorien min er krim

Krim

• "Dødvann" av Ann Cleeves
  • "Rolig ved midnatt" av Denise Mina
  • "I løse luften" av Ann Cleeves
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Røde knokler" av Ann Cleeves
  • "Hvite netter" av Ann Cleeves