Da Vinci-koden

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (oversetter).

Bazar 2004 Innbundet

Når museumskurator på Louvre, Jacques Sauniere, blir brutalt myrdet, tilkalles Robert Langdon, som er professor i religiøs symbologi ved Harvard-universitetet. Ved liket er det en uforståelig kode, og sammen med den franske kryptologen Sophie Neveu finner Langdon spor som fører dem til Da Vincis verker og den hemmelige Sion-ordenen. Boka er filmatisert. Dette er den andre boka om Robert Langdon.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2004

Genre Thriller

Omtalt sted Frankrike England

Altså, boka er underholdende, men den må tas for hva den er. Den skapte furore i sin tid - uten at jeg helt kan se hvorfor. Det er tydelig et skjønnlitterært verk, som ikke er særlig nyskapende eller tråkker på noen tær. Den er underholdende, og fikk meg gjennom en transatlantisk flytur - som jo er en bragd i seg selv.

Sorry til alle som liker denne boken, jeg gjorde det ikke. Fullførte den på trass. De fortellertekniske grepene er altfor klisjefylte og oppbrukte. Et heseblesende jag etter å gi oss nye "overraskelser". Den var rett og slett irriterende kjedelig.

Jeg er usikker på hvor mange ganger jeg har lest boka, men jeg blir ikke lei. Jeg bryr meg null og niks om skandalen den i sin tid skapte, jeg bryr meg også null og niks om hvor mye som er basert på fakta kontra fiksjon, jeg synes boka er underholdende, spennende og bra!

Jeg leste denne boka i februar 2013, ti år etter at den ble utgitt. Det er en god bok, men det er ikke et must for meg å lese flere av forfatterens bøker selv om det står to uleste i bokhylla. Jeg blir fort lei og synes kanskje det blir for heseblesende innimellom. Link til et lite innlegg på bloggen.

Alle tiders røverroman !

Noen få kilometer unna, ved elvebredden nedenfor Les Invalides, sto en totalt forvirret lastebilsjåfør med skarpladde våpen rettet mot seg og ble vitne til at politisjefen utstøtte et rasende brøl og slengte et såpestykke ut i Seinens grumsete vann.

Politisjef Bezu Fache førte seg som en olm okse, med de brede skuldrene trukket bakover og haken presset mot brystet. Det mørke håret var kjemmet bakover med olje, og fremhevet den spissen som hårfestet dannet i pannen hans. Den stakk frem fra vikene som baugen på et slagskip. Når han skred frem, kunne man få inntrykk av at alt det intense, mørke blikket falt på, ble svidd av. Øynene hans utstrålte en glød og en klarhet som kom ryktene om hans urokkelige viljestyrke i forkjøpet.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Opp gjennom tidene og fremdeles den dag i dag har det eksistert, og eksisterer en del bøker som er/eller har vært forbudte innenfor enkelte områder.

Bakgrunnen for at noen bøker forbys varierer veldig, men kan ofte settes i sammenheng med politikk, religion eller andre faktorer som landenes myndigheter er særskilt opptatt av å holde innefor visse rammer.

Noen har bare vært forbudt periodevis, mens andre er det den dag i dag:)

Alle som måtte ha forslag til bøker de mener hører under denne listen, feel free til å si fra!:D Eller har tilleggsopplysninger/korrekturer i forhold til det som står også. Jeg vil at denne listen skal bli omfattende og mest mulig korrekt:)

Jeg vet det ikke bare er jeg som synes det er tiltrekkende med forbudte ting...

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Denne lista er laget etter bidrag fra mange bokbloggere og andre bokelskere på nettet. Alle som bidro fikk plukke ut 5 av sine favorittbøker for å legge til lista. Klikk på linken så ser du det endelige resultatet:

Bokelskeres favorittbøker

Nedenfor ser dere et lite utvalg av de 210 bøkene på lista.

NPR har oppfordret leserne sine til å stemme frem de 100 beste thrillerne, og her er resultatet - en lett blanding av krim og spenning.

• "Den digitale festning" av Dan Brown
  • "Iskaldt bedrag" av Dan Brown