Ikke uten min datter

av (forfatter) og William Hoffer (medforfatter).

Hjemmets bokforl. 1982 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

En sann beretning om en mor og hennes barn, og deres fangenskap hos en islamsk ektemann og far, i spenningsfeltet mellom islamsk og vestlig syn på mann og kvinne, kultur og livsverdier.

Forlag Hjemmets bokforl.

Utgivelsesår 1982

Serie Hjemmets bokklubb

Omtalt sted Iran

Omtalt person Betty Mahmoody

Gripende, lest flere ganger

Sysns boken var kjempe spenande, men ikkje akurat får alderen min (eg er 12).

Opp gjennom tidene og fremdeles den dag i dag har det eksistert, og eksisterer en del bøker som er/eller har vært forbudte innenfor enkelte områder.

Bakgrunnen for at noen bøker forbys varierer veldig, men kan ofte settes i sammenheng med politikk, religion eller andre faktorer som landenes myndigheter er særskilt opptatt av å holde innefor visse rammer.

Noen har bare vært forbudt periodevis, mens andre er det den dag i dag:)

Alle som måtte ha forslag til bøker de mener hører under denne listen, feel free til å si fra!:D Eller har tilleggsopplysninger/korrekturer i forhold til det som står også. Jeg vil at denne listen skal bli omfattende og mest mulig korrekt:)

Jeg vet det ikke bare er jeg som synes det er tiltrekkende med forbudte ting...

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Då mor mi skulle flytte over i eit mindre husvære, fekk ho brått ikkje plass til så mange av bøkene sine lenger. Snill som ho er så lot ho etterkomarane forsyne seg med det dei hadde lyst på. Sjølv om vi var fleire som ville ha så var det likevel eit rikhaldig skattkammer å plukke frå.

Dette er det eg sanka med meg.
Takk, kjære mor.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

• "Solgt" av Zana Muhsen
  • "Den brennende sengen" av Faith McNulty
  • "Hard asfalt - en selvbiografi" av Ida Halvorsen
  • "Men tankene mine får du aldri" av Sverre Asmervik
  • "Senere, Lena - roman" av Anne Karin Elstad
  • "Å være ung er for jævlig" av Christiane F.
  • "Maria, Maria" av Anne Karin Elstad
  • "For dagene er onde" av Anne Karin Elstad