Men tankene mine får du aldri

Cappelen 1984 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

En roman om prostitusjon i Oslo, som vakte stor oppsikt da den ble utgitt første gang i 1982.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1984

ISBN13 9788202096526

EAN 9788202096526

Selv om det er lenge siden jeg leste boken, husker jeg innholdet svært godt. Kanskje er det fordi den var (og er) så skremmende realistisk.

Denne boken leste jeg første gang når jeg var 14 år, så igjen når jeg var 18. Jeg fikk endelig kjøpt boken da jeg fant den på en brukt bokhandel som 22 åring, og leste den igjen da. Denne boken er ekte, modig, grusom og oppsiktsvekkende. Dette er en bok jeg har anbefalt andre å lese siden jeg første gang leste den. Den gir en usminket fremstilling om hvordan hverdagen for prostituerte kan være. Boken tar utgangspunkt i to norske jenter (hovedpersonene) i forskjellig alder. Jeg måtte endre mitt syn på prostituerte etter å ha lest boken. Forfatteren har intervjuet jenter som er i denne bransjen og fått lest politirapporter. De to karakterene er basert på den informasjonen forfatteren har fått.

En kjempesterk leseopplevelse, anbefales på det sterkeste.

Egentlig en roman. Men er den det ? Asmervik gir den undertittelen "En roman om prostitusjon i Oslo". Jeg vil kalle den et dokument over "Sonja"s liv. Et tragisk liv. Kom ut i 1982, og jeg husker ennå den debatt, eller storm, den vakte. For bokens hovedperson er ikke oppdiktet, og da blir den enda mer grusom. Faktisk kan den bli for sterk å lese. Men boken er vanskelig å glemme, og selv om man av og til vil det, kan man rett og slett legge den fra seg! Det er som man føler en plikt til å stå løpet ut. For utgangen er dessverre gitt ? : " Og i det korte fallet før tauet strammet seg med et rykk, smilte hun, sikker på at fra nå av skulle ingen få ta del i tankene hennes."
Dermed er sarte sjeler advart !

Helt grei, grusomt ekkelt med at Lillan hadde gått med en skitten tampong i mange uker. Ble nesten litt kvalm.

Bøker som omhandler psykisk helse:

Selvmord, Psykiatri, Psykoser, Tvangstanker, Schizofreni, Angst, Selvskading, Spiseforstyrrelser, ADHD, Rus, Ungdom, Voksne, Barn, Pårørende, Dissosiativ lidelse, Alkohol, Mani, Depresjon, osv

Det er så populært for tida og sette opp lister over de 15 bøkene man har lest som har gjort mest inntrykk.

En formidabel oppgave å velge, men jeg har fundert gjennom noen søvnløse timer, og valgt ut 15 bøker som har endret kursen på livet mitt i ei anna retning, eller åpenbart en sannhet for meg på noe vis.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Liste med bøker jeg har fått anbefalt av andre

Bøkene som endrer deg som person, de er de fineste.

• "Hard asfalt - en selvbiografi" av Ida Halvorsen
  • "Å være ung er for jævlig" av Christiane F.
  • "Den brennende sengen" av Faith McNulty
  • "Vinterbarn" av Dea Trier Mørch