Tyskerjentene

historiene vi aldri ble fortalt

Gyldendal 2009 Innbundet

Den offisielle norske krigshistorien forteller lite om vår behandling av de norske tyskerjentene. De brøt ingen lov, men de valgte fiendens menn. Straffen var knallhard. Mange ble skamklippet av mobben, og langt flere ble utsatt for grove statlige overgrep. I denne boken møter vi Else som ble internert og deportert til Tyskland, Gudrun som ble lobotomert, Therese som måtte gi bort datteren, og Ellen som fikk barn hos naziorganisasjonen Lebensborn og deretter ble ansatt samme sted.

Dette er en rystende beretning om en mørk side av vår krigshistorie.

De norske tyskerjentene var langt flere enn de fleste er klar over. Den offisielle norske krigshistorien forteller lite om vår behandling av disse kvinnene. De brøt ingen lov, men de valgte fiendens menn. Straffen var knallhard. Mange ble skamklippet av mobben. Langt flere ble utsatt for grove statlige overgrep. Her møter vi Else som ble internert og deportert til Tyskland, Gudrun som ble lobotomert, Therese som måtte gi bort datteren og Ellen som fikk barn hos naziorganisasjonen Lebensborn og deretter ansatt samme sted. Flere av de siste tidsvitnene forteller her sine historier for første gang. Det er krigshistorien vi aldri fikk høre. Helle Aarnes mottok i 2008 Den store journalistprisen for artikkelserien ?Tyskerjentene?, (Bergens Tidende) som denne boken tar utgangspunkt i. "Aarnes synes å ha stålkontroll over stoffet sitt, og veksler mellom fakta og personhistorier nesten uten at leseren merker det. Det er elegant gjort ? ?Tyskerjentene? er rett og slett sakprosa på sitt aller beste."Susanne Stephansen, NRK kultur?Hun løfter frem enkeltskjebner og makter å utdype og nyansere det brede og mer kjente bildet av okkupasjonen i Norge.?Aftenposten?Det er ubehagelig lesning ikke bare fordi det handler om fredens hevnaksjoner, men også om seierherrenes dobbeltmoral.?Dagbladet

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205390645

EAN 9788205390645

Omtalt tid 1939-1945

En bok om skjulte sider ved vår egen krigshistorie. Trist, tragisk, men så utrolig viktig!

Hjerteskjærende historier om jenter som under 2.verdenskrigen forelsket seg i tyske soldater og fikk barn med dem. Ironisk at de ble behandlet så ille av nordmenn og den norske staten som nazistene kunne behandle folk... Sterk og tankevekkende bok!

En nøkternt fortalt beretning om et lite omtalt og lite ærefult kapittel i Norsk Krigshistorie.
Til tider rystende lesing. Slik jeg leser og forstår de forskjellige skjebnene som danner grunnlaget for boka, er det mye her som kunne friste en forfatter til å dramatisere litt her og hoppe over noe der, for på slik måte å "justere" boka til ens egen "agenda". (Det mener jeg vi har vi sett før, jfr. Hjemmefronten-Jødene). Helle gjør ikke det. Hun skriver faktabasert, kort og konsist og dokumenterer i rikt monn det aller meste av det som berettes. Likevel blir boka gripende, ikke minst på slutten hvor vi får et møte med noen av barna som ble satt bort fordi mødrene hadde vært sammen med en Tysker, en såkalt "Tyskerhore".
Stakkars, stakkars jenter!

Lettlest, saklig og opprørende.
Forfatteren skriver i journalistisk stil om behandlingen av norske kvinner som fikk barn med tyske militære og sivile under 2. verdenskrig. Det vil si hun tar utgangspunkt i fem enkelthistorier der hun har hatt anledning til å intervjue mødrene selv eller deres etterkommere. Ellers har Aarnes gjort grundige undersøkelser i arkiver og det som tidligere er skrevet. Dette ga meg et fyldig bilde av «tyskerjentenes» vanskelige situasjon både i tiden under og etter krigsavslutningen 1945.

Alt i alt leser jeg boka som en sterk anklage mot norske autoriteter, enten de er vanlige leger, psykiatre eller embetsmenn. De får skylden for å ha bidratt til unødvendig lidelse blant mennesker som ikke hadde gjort noe straffbart. La oss håpe at vi har blitt litt klokere. Selv har jeg truffet enkelte norsk-tyske familier som tilsynelatende har klart seg bra.

En bok alle med respekt for historien burde få med seg.

De 28 norske mennene som faktisk giftet seg med tyske Wehrmacht - kvinner, fikk ingen straff. De norske kvinnene som giftet seg med tyske statsborgere, ble derimot internert, deportert og fratatt statsborgerskapet.

For tyskerjentene var forelskelsen en privatsak. For andre var det meste ved den offentlig.

"De skyflet kvinner og barn ut av landet som kveg, til en totalt usikker framtid. Hvor mange av disse barna tror du døde der nede i Tyskland, av sult? De hadde ikke bedt om å få komme til verden, men ble fordømt av nordmenn og psykologer som uttalte at de aldri kunne bli intelligente, tilregnelige mennesker. Hva galt hadde mødrene deres gjort? De hadde ikke sveket sitt land. Ingen av disse ville tenkt på å forråde sitt land med sabotasje og spionasje," sier Ellen.

Det beste en gjør når motgang rammer deg: Kast deg ut i arbeid, få deg nye interesser og nye venner..Slutt fred med livet og forson deg med den skjebne som nå er tiltenkt deg. Du kan da leve et liv rikere enn noen gang før. En god porsjon resignasjon er det viktigste vi må ha med oss i bagasjen gjennom livet . Det er ikke selve omstendighetene som gjør oss lykkelig eller ulykkelig. Det er måten vi reagerer på som er bestemmende for våre følelser. Akkurat som vi kan ha et helvete i oss, kan vi også ha et himmelrike. Vi kan alle bære en katastrofe eller tragedie, hvis vi blir nødt til det og hvis det ikke finnes noen vei forbi. Før katastrofen rammer oss, kan vi ikke tenke oss muligheten at vi ville orke det. Men faktum er at alle mennesker har skjulte krefter i seg, som kommer til hjelp når vi virkelig trenger dem. Og takket være det, behøver vi ikke la oss knuse av de prøvelser vi møter på vår vei, ikke hvis vi har karakter og vilje til å stå imotog komme gjennom dem. Vi mennesker er sterkere enn det vi selv tror.

Dette er en liste med bøker basert på virkeligheten/sanne historier, bøker som har gjort inntrykk. Historier som har fått meg til å le, og gråte.

Listen er over bøker jeg har lest.
Jeg kommer stadig på nye bøker og har derfor konkludert med at jeg aldri blir ferdig. Jeg har skrevet noen kommentarer men er langt fra ferdig.

Listen oppdateres.
Jeg setter utrolig stor pris på boktips, selvom jeg skulle ha lest de før.
Kom gjerne med innspill

Min første leseutfordring.

Jeg forsøker å ta en bok for hvert punkt, altså ikke slå i sammen de forskjellige punktene. Jeg har satt opp flere bøker på "samme punkt", men det er fordi jeg skal ha oversikt over hva som er hva, og fordi jeg ikke har bestemt meg for hvilken bok jeg skal velge. Det er flere bøker som kan passe under flere punkter, jeg kommer til å bytte litt på de ved behov, for at jeg skal få plass til flest mulig bøker som jeg ønsker å lese på lista. Jeg skriver derfor hvilken punkter bøkene passertil/går under.
Jeg markerer punktene/ bøkene med lest og uthevet skrift etterhvert som jeg har lest de. Dette utfordrer meg til å prøve ut nye forfattere og nye sjangere, inntil nå er jeg positivt overrasket.

En bok på mer enn 600 sider Jeg er pilgrim - Terry Hayes.
En bok på under 150 sider To fluer i en smekk som rir på en hest- Anne B Ragde & Unni Lindell
En bok som er anbefalt av en jeg nylig har møtt Så lenge deter stjerner på himmelen - Kristin Harmel.
En bok med handling ifra mtt hjemsted Rakels bok - Sissel Verøysvik
En New York time bestselger Bursdagsgaven - Sue Monk Kidd
En bok med blått omslag Ektemannens hemmelighet - Liane Moriarty
En bok som har vunnet National book Award Bak den vakre fasaden - Katherine Boo
Et mordmysterie Den som elsket noe annet - Karin Fossum
En bok som er oversatt til engelsk Den Onde viljen - Karin Fossum
En bok som er utgitt i 2016 Den du ikke ser - Jonas Mostrøm, Alt jeg ikke husker - Jonas Hassen Khemiri (2 bøker, usikker på hvor jeg kan putte det inn)
En bok som er basert på eventyr Bukkene bruse i badeland & Bukkene bruse vender tilbake - Bjørn F. Rørvik.
En bok som blir film dette året (2016) Miss Peregrine og øyas hemmelighet - Ransom Riggs
Bok du leser ut på en dag Pulverheksa og skattesnust - Ingunn Aamodt
En bok du har lånt på biblioteket My name is Mahtob - Mathob Mahmoody
En bok du ikke har lest siden ungdomsskolen Historien om Glenn Anton - Thor Soltvedt
En selvbiografi/bok lest ut på en dag Broren min - Eline Johannesen Helledal
En bok hvor handlingen er om sommeren - Den beste sommeren: en bok om glede, søskenkjærlighet - Polbratek, Emilia; Polbratek, Monika
En bok om en kultur jeg er ukjent med - Tyskerjentene historiene vi aldri ble fortalt - Helle Aarnes
En bok hvor handlingen foregår i Europa - Hypnotisøren - Lars Kepler
En bok hvor handlingen foregår på en øy Hopp da så blir vi kvitt deg - Tanja Wiibe-Lund
En bok som garantert vil glede deg - Så lenge det er stjerner på himmelen - Kristin Harmel
Den første boken du ser i bokhandleren - Kunsten å høre hjerteslag - Jan-Philipp Sendker.
En young adult bestselger - Vinterjenter - Laurie Halse Anderson
En diktsamling - Livslykke - Bjørg Thorallsdottir
En klassiker fra 20. Århundre - Lotta i bråkmakergaten - Astrid Lindgren
En bok skrevet av en kjendis** - Paganinikontrakten - Lars Kepler
Og følge punkter gjenstår.

en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en selvutviklingbok
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en tegnet roman
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok og dens prequel
en bok skrevet av en komiker
en dystopi
en bok om en roadtrip
en satirisk bok

Som den treige nettstudenten jeg er så er det nå tiden for fordypningsoppgaven min før eksamen. Temaet jeg har valgt er "kvinners problemer gjennom tidene" - ikke helt sikker på om det er tittelen som kommer til å være den ferdige tittlen men bøkene jeg skal ha om er i det minste valgt.

Oversikt over bøker lest 2016
I fjor leste jeg 30 bøker, over 8000 sider i år satser jeg på å lese enda mer☺️ Målet er 50 bøker, så får tiden vise hva jeg klarer å slå fjorårets rekord

Hittil har jeg lest 9589 sider hittili år.

bøker jeg har lest i 2016

• "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe
  • "Fars krig" av Bjørn Westlie
  • "Kathe, alltid vært i Norge - biografi" av Espen Søbye
  • "Pappas prinsesse" av Sigrid Beate Edvardsen
  • "Tapte døtre - fortellinger om savn og kjærlighet" av Xinran
  • "Skadet - en sann og rystende historie om et forsømt barn" av Cathy Glass
  • "Skynd deg å elske - om å holde sammen når dagene mørkner" av Laila Lanes
  • "Den største forbrytelsen - ofre og gjerningsmenn i det norske Holocaust" av Marte Michelet
  • "Schindlers liste" av Thomas Keneally
  • "Rakels bok - roman" av Sissel Værøyvik