Fars krig

Aschehoug 2008 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Forfatteren har i denne boken skrevet om sin far, Petter Westlie, som var frontkjemper og nazist. Dette er fortellingen om en ung nordmanns erfaringer som soldat i det tyske felttoget mot Sovjetunionen, og om forholdet mellom en far og sønn. Har litteraturliste.

Under annen verdenskrig var Petter Westlie frontkjemper og nazist. I årevis brant sønnen Bjørn inne med sine spørsmål om hva som lå bak farens valg. Så fikk han vite at Petter Westlie hadde lest inn sin historie på bånd. Dette er fortellingen om det spesielle forholdet mellom en mann og hans far, og om en ung nordmanns erfaringer som soldat i det tyske felttoget mot Sovjetunionen. Forfatteren har saumfart alle tilgjengelige kilder for å kunne sammenholde farens beretning med historiske fakta. Han har også reist i farens fotspor i Ukraina, der invasjonsstyrkene Petter Westlie tilhørte, gjorde seg skyldig i drap på hundretusener av jøder.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203291258

EAN 9788203291258

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norge Ukraina

Omtalt person Petter Westlie

Tildelt litteraturpris Brageprisen Sakprosa 2008

Favorittene mine blant non-fiction - først og fremst fordi de er svært velskrevne.

• "Krigshistorien TM - Toralv Fanebust og sannheten" av Frode Fanebust
  • "Dømmer ikke" av Oliver H. Langeland
  • "Maskoten - min jødiske fars oppvekst i en SS-dødsskvadron" av Mark Kurzem
  • "Himmlers herrefolk - jakten på den ariske rases opprinnelse" av Heather Pringle
  • "De som falt - nordmenn som døde i tysk krigstjeneste" av Eirik Veum
  • "Nådeløse nordmenn - statspolitiet 1941-1945" av Eirik Veum
  • "Helvete på jord - en norsk frontkjempers historie" av Rolf Ivar Jordbruen
  • "Det ariske idol - forfatteren, eventyreren og nazisten Per Imerslund" av Terje Emberland
  • "Nordfronten - Hitlers skjebneområde" av Asbjørn Jaklin
  • "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Ikke si det til noen!" av Randi Crott