Maskoten

min jødiske fars oppvekst i en SS-dødsskvadron

av (forfatter) og Roger Ødegaard (oversetter).

Vega forlag 2009 Innbundet

Her forteller forfatteren historien om sin far. På flukt fra nazister søker fem år gamle Alex Kurzem tilflukt i en iskald, russisk skog. Han blir funnet av en gruppe latviske SS-soldater, men klarer å skjule sin jødiske herkomst. Han innynder seg hos soldatene og ender opp som maskot for dem, med sin egen spesialsydde uniform. Alex' desperate handling for å overleve, utvikler seg utenfor den lille guttens kontroll.

På flukt fra en av nazistenes dødsskvadroner søker fem år gamle Alex tilflukt i en iskald, russisk skog. Han blir funnet av en gruppe latviske SS-soldater, men klarer å holde sin jødiske herkomst skjult og innynde seg hos soldatene, slik at han ender opp som maskot og "korporal" i SS, med en liten uniform laget spesielt for ham. Men det som begynte som en desperat handling for å overleve, utvikler seg til en oppvisning som fryder eliten blant de latviske soldatene. Alex har bodd i Australia siden krigens slutt, men når historien hans gjøres kjent, blir han skyteskive for både gamle nazister og nazi-jegere, og han verste flykt blir til virkelighet. Tiden er kommet for å be sønnen om hjelp til å finne ut av det han fortrengt av sin dunkle fortid, utrolig nok klarer de litt etter litt å nøste opp i hans enestående historie.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Russland Latvia

Omtalt person Alex Kurzem

Utrolig historie

Anbefalinger jeg fikk etter å ha spurt på "Hva leser du nå?"-gruppa :)

• "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Blodbadet i Karelen - skijegerbataljonens undergang 25.-27. juni 1944" av Stein Ugelvik Larsen
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Brødre i krig" av Øystein Rakkenes
  • "Berlins siste soldat" av Helmut Altner
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Skjulte skatter" av Johnnie Alexander
  • "Tirpitz - kampen om Nordishavet" av Michael Tamelander
  • "Norske nazister på flukt - jakten på et nytt hjemland i Argentina" av Anne Kristin Furuseth
  • "Jakten på massemorderne - en dokumentarbok" av Egil Ulateig
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide