Deres ære var troskap

nordmenn drept i tysk krigstjeneste

av (forfatter), Geir Brenden (medforfatter) og Torgeir Lindtvedt Dalen (medforfatter).

Vega forlag 2017 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos Bookis! Kjøp boka hos ark.no

Av 4800 nordmenn i tysk krigstjeneste under andre verdenskrig falt nærmere 900. De fleste ble drept eller meldt savnet i krigshandlinger, noen døde også av sykdom, under opptrening eller av andre krigsrelaterte årsaker. Under mottoet «Min ære er troskap» hadde de avlagt ed til Adolf Hitler og Vidkun Quisling. Deres ære var troskap er en oppdatert, omarbeidet og utvidet utgave av boken De som falt. Den vakte voldsom oppsikt da den ble utgitt høsten 2009. For første gang ble det lagt frem en samlet oversikt over hvem de drepte frontkjemperne var, hvordan de ble drept og hvor de ble gravlagt eller meldt savnet. I årene etter den første utgivelsen er en rekke nye arkiver åpnet i Norge, Tyskland og Russland. Denne oppdaterte og utvidede boken inkluderer flere falne nordmenn som tidligere ikke har stått på oversiktene over personer drept i tysk krigstjeneste. Boken gir også et bredere innblikk i rekruttperioden, kampsituasjoner, livet ute ved frontstillingene og tiden etter tjenesten i Waffen-SS. Boken forteller også en historie om hva krig egentlig er. Her er det ingen helter. Krig er en kamp for å overleve. Deres ære var troskap handler om død, lidelse, smerte og sorg.

Forlag Vega forlag

Omtalt tid 1939-1945

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Den norske fascismen - Nasjonal samling 1933-1940" av Hans Olaf Brevig
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Gestapo-offiseren Fehmer - milorgs farligste fiende" av Steinar Brauteset
  • "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Nordmennene på Østfronten - deres egen historie i bilder" av Egil Ulateig
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "Min ære er troskap - om politiminister Jonas Lie" av Sverre Rødder
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland