Deres ære var troskap

nordmenn drept i tysk krigstjeneste

av (forfatter), Geir Brenden (medforfatter) og Torgeir Lindtvedt Dalen (medforfatter).

Vega forlag 2020 Heftet

Av 4800 nordmenn i tysk krigstjeneste under andre verdenskrig falt nærmere 900. De fleste ble drept eller meldt savnet i krigshandlinger, noen døde også av sykdom, under opptrening eller av andre krigsrelaterte årsaker. Under mottoet «Min ære er troskap» hadde de avlagt ed til Adolf Hitler og Vidkun Quisling. Deres ære var troskap er en oppdatert, omarbeidet og utvidet utgave av boken De som falt. Den vakte voldsom oppsikt da den ble utgitt høsten 2009. For første gang ble det lagt frem en samlet oversikt over hvem de drepte frontkjemperne var, hvordan de ble drept og hvor de ble gravlagt eller meldt savnet. I årene etter den første utgivelsen er en rekke nye arkiver åpnet i Norge, Tyskland og Russland. Denne oppdaterte og utvidede boken inkluderer flere falne nordmenn som tidligere ikke har stått på oversiktene over personer drept i tysk krigstjeneste. Boken gir også et bredere innblikk i rekruttperioden, kampsituasjoner, livet ute ved frontstillingene og tiden etter tjenesten i Waffen-SS. Boken forteller også en historie om hva krig egentlig er. Her er det ingen helter. Krig er en kamp for å overleve. Deres ære var troskap handler om død, lidelse, smerte og sorg.

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2020

Omtalt tid 1939-1945

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Ulvetiden - krig og samarbeid" av Kjell Fjørtoft
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Gestapo-offiseren Fehmer - milorgs farligste fiende" av Steinar Brauteset
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "Min ære er troskap - om politiminister Jonas Lie" av Sverre Rødder
  • "En av oss - norske frontkjempere i krig og fred" av Vegard Sæther