Krigen fra himmelen

fallskjermangrepet mot Dombås april 1940

Vigmostad Bjørke 2014 Innbundet

Et oppgjør med myten om den tyske krigsmaskin 14.april 1940 beordret Adolf Hitler at man skulle ta Dombås. Det var første gang i historien at den tyske forsvarsledelsen benyttet fallskjermbårne tropper. 184 fallskjermjegere kastet seg ut over den lille fjellbygda, intetanende om at det norske kongehus og regjeringen befant seg, så å si ubeskyttet, på Otta, 40 km lenger sør. Krigen fra himmelen gir et fascinerende og spennende innblikk i en unik aksjon som fikk store konsekvenser for soldater, sivile, kongehus og regjering. Boken gir samtidig et dramatisk bilde av hva som skjer i et lokalsamfunn som plutselig befinner seg midt i verdenskrigen. Den illustrerte boken tar også for seg historien om bruk av fallskjermtropper under andre verdenskrig, og følger de tyske fallskjermtroppene videre i krigen. Egil Ulateig, en av våre mest erfarne krigshistorikere, slår hull på myten om den tyske krigsmaskins fortreffelighet i de første krigsårene, men viser også at norske regjeringsmedlemmers og offiserers dumdristighet kostet helt unødvendige tap av menneskeliv. Om forfatteren: Egil Ulateig (født 1946) er en anerkjent sakprosaforfatter og journalist. Han arbeidet i mange år som freelancejournalist i konfliktområder rundt om i verden, har vært journalist i reportasjebladene Aktuell og Vi Menn og ukeavisene Dag og Tid og Ny Tid. Ulateig har skrevet en rekke reportasje- og dokumentarbøker om norske frontkjempere under andre verdenskrig, og har også store kunnskaper om den norske motstandsbevegelsen. Krigen fra himmelen er hans tjuefemte utgivelse.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241910685

EAN 9788241910685

Omtalt tid 1939-1945

Grundig, solid og detaljert om kampene på Dombås i april 1940. Kanskje FOR detaljert for noen...?

• "Hitlers norske skijegere - norske SS-frivillige i Karelen 1941-44" av Geir Brenden
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "Oppgjøret som ikke tok slutt" av Kjell Fjørtoft
  • "På havets bunn - sjøkrig og skattejakt" av Alf R. Jacobsen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Farlig farvann - Hurtigruten i nord 1940-45" av Alf R. Jacobsen
  • "Regiment Norge - historien om en frontkjemperenhet" av Harry A. Ellingsen
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen