Bjørnstad

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

ISBN13 9788202457211

EAN 9788202457211

Omtalt sted Sverige

Fy søren!! Altså, jeg ble svett av å lese. Backman skriver som ingen andre kan, om tema som andre forfattere bare kan drømme om å skrive så ekte, alvorlig, klokt og forbilledlig om. Denne boken, den bor for evig i meg fra nå av.

Om et lite tettsted i Sverige med en stor lidenskap for hockey. Hva skjer når det lille samfunnet blir splittet i to av en forferdelig hendelse og får testet sin lojalitet? Hvor langt er foreldre villige til å strekke seg for å beskytte barna sine? Det handler ikke bare om å vite forskjell på rett og galt, men også å vite forskjellen mellom godt og vondt.
Jeg et ingen hockeyfan, men slukte hver eneste detalj i boka. Jeg bannet og skrek og kjeftet, jeg gråt, ble knust og heiet. Boka traff meg i hjerterota, som medmenneske, mor, venn og hunkjønn.
Fredrick Backman er min nye svenske yndling.

Utslitt. Det gjorde vondt å lese. Men fantastisk god bok. Om vanskelige tema. Mamma-hjertet blør for alle tenåringene som utfordres her.

Oj!
Bjørnstad er et lite fillested inni skogen, med store drømmer om å få til elitelag i hockeysporten, en sport som er ekstra full av aggressivitet og vold.
Jeg er ikke filla interessert i hockey. Men denne boka fenger fra første øyeblikk, - jeg ble dratt inn i Bjørnstad og alt som skjer der, med hele meg.
Spennende og engasjerende, og fryktelig opprivende og vondt, om menneskers drømmer og håp og kamp for tilværelsen. Om samhold, vennskap og gruppepress. Om familier, om ungdommer og barn, alle er mennesker som Backman maler med pensler som er overbevisende virkelige, med sine gode og mindre gode sider.
Det er vanskelig å finne superlativer som dekker hans skrivestil ...
Fredrik Backman skriver bare bedre og bedre. Han skriver ikke mindre enn helt fantastisk godt!
Vanvittig godt!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Å bli forelder er alltid å føle seg som et ullteppe som er for lite. Hvor mye man enn prøver å dekke alle, er det alltid en som fryser.

Man kan ikke se gravstener inn i øynene og be om unnskyldning.

Den som er ærlig, kan bli sveket av andre - vær ærlig likevel.
Den som er vennlig, kan bli baktalt av andre - vær vennlig likevel.
Alt godt du gjør i dag, kan bli glemt av andre i morgen - gjør godt likevel.
.......
Alt du bygger, kan bli ødelagt av andre - bygg likevel.

Hat kan være en svært stimulerende følelse. Verden blir både lettere å forstå og mindre skrekkinnjagende hvis man deler opp alt i venner og fiender, vi og de andre, gode og onde. Den letteste måten å forene en gruppe på er ikke ved kjærlighet, for kjærlighet er vanskelig, den stiller krav. Hat er enkelt.
Så det første som skjer i en konflikt, er at vi velger side, for det er lettere enn å prøve å holde to tanker i hodet samtidig. Det andre som skjer, er at vi søker de faktaene som bekrefter det vi vil tro, det som er deiligst, det som lar livet gå videre som vanlig. Det tredje er at vi avhumaniserer fienden. Det er mange måter å gjøre det på, men ingen er lettere enn å ta fra henne navnet hennes.

... og Peter som var så konfliktsky at han ikke engang kunne slå i hjel tiden.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

skriv bildebeskrivelse her