Bjørnstad

av (forfatter) og Einar Blomgren (gjendikter).

Cappelen Damm 2017 Innbundet

Ny roman fra Fredrik Backman, forfatteren av bestselgeren En mann ved navn Ove. «En fortelling med stor dramatikk og sterke følelser, en av årets beste skjønnlitterære bøker.» Dagen
Bjørnstad er den første delen i en serie om et lite sted med store drømmer. Den handler om unge jenters udødelige vennskap, og om unge gutter som spiller hockey med en hel bygds forventninger hvilende på sine skuldre. Men det handler også om en uoppklart forbrytelse, om hvor raskt et samfunn kan lære seg å lukke øynene og om de forferdelige tingene vi iblant er villige til å gjøre for å oppnå suksess.
Midt i alt dette står Peter, som flytter hjem etter livet som hockeyproff for å bygge opp det lokale laget, og Mira som slites mellom advokatkarrieren og et stille liv i skogen som kone og mor. Dette er en fortelling om idrett og familieliv, og om hvor langt vi er villige til å gå for å beskytte barna våre. Oversatt av Einar Blomgren.

ISBN13 9788202457211

EAN 9788202457211

Omtalt sted Sverige

Fy søren!! Altså, jeg ble svett av å lese. Backman skriver som ingen andre kan, om tema som andre forfattere bare kan drømme om å skrive så ekte, alvorlig, klokt og forbilledlig om. Denne boken, den bor for evig i meg fra nå av.

Utslitt. Det gjorde vondt å lese. Men fantastisk god bok. Om vanskelige tema. Mamma-hjertet blør for alle tenåringene som utfordres her.

• "Da jeg fant deg" av Lisa Jewell
  • "Flokkdyr" av Tana French