Harry Potter og mysteriekammeret

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Damm 2000 Innbundet

Harry Potter er en trollmann. Han skal begynne på sitt andre år ved skolen for hekser og trollmenn, og han gleder seg til å reise fra onkel Wiktor, tante Petunia og den ondskapsfulle fetteren Dudleif. Skoleåret blir imidlertid ikke uten prøvelser, og Harry må bryne seg på den nye læreren Gyldeprinz Gulmedal, spøkelset Stønne-Stina og den som driver og forsteiner Galtvort-elever. Dette er den andre boka om Harry Potter.

I det andre året på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom, møter Harry nye prøvelser og plage-ånder, blant annet en ny lærer som heter Gyldeprinz Gulmedal og spøkelset Stønne-Stina.
Men alt dette virker som små irritasjonsmomenter når de virkelige problemene begynner: Noen - eller noe - forvandler elevene til stein. Kan det være Draco Malfang, en mer utspekulert rival enn noensinne? Kan det være Gygrid, som har en mystisk fortid som nå endelig blir avslørt? Eller er det den personen alle på Galtvort mistenker mest ... Harry Potter selv?!

Forlag Damm

Utgivelsesår 2000

Genre Fantasy

Tildelt litteraturpris Oversetterprisen 2007

Dette er nok min favoritt når det kommer til Harry Potter-serien. Det er den første boken jeg leste og jeg har nå mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har opplevd denne unike historien på nytt side for side. Den inneholder noen av mine favorittsitater:

Ron: It's not much, but it's home.
Harry: I think it's brilliant.

Harry:Not to be rude or anything, but this isn't a great time for me to have a house elf in my bedroom.

Jeg mener det er en bok alle burde lese, de som ikke har lest Harry Potter vet hva de bør ønske seg til jul!

Endelig! Endelig har jeg tatt meg tiden til å skrive en bokanmeldelse av denne boka.
Hvor lenge siden var det jeg var ferdig med denne boka? Jeg husker ikke. Men jeg husker at jeg elsket den.
Det var så hyggelig og komme tilbake på Galtvort. Det er så morsomt å lese om alt som skjer der:)

Denne boka handler om at noen har åpnet Mysteriekammeret, og sluppet ut uhyret som bor der. Ingen vet hvem, men folk har sine mistanker. Det har også startet å skje merkelige ting på Galtvort. Folk blir forsteinet, og hvis ikke Rektor Humlesnurr gjør noe med det, må de stenge skolen. Kanskje Mysteriekammeret og forsteiningene er knyttet sammen på en eller annen måte?

Som jeg sa, så elsker jeg denne boken. Jeg elsker hele universet Rowling har skapt. Absolutt alt! Det er så mange magiske, og spennende ting som skjer på Galtvort. Man får aldri nok av det!
Alle skapningene som er med, alle formlene, timene, alt som skjer med vennene til Harry, alt er gøy å lese om.
Harry Potter- serien anbefales:)
Se også her!

Jeg, og Josefine på syv, trives fortsatt på Galtvort. Dette er underholdende, godt skrevet og mot slutten er det også veldig spennende. Vi ler av den håpløse Gyldeprinz Gulmedal, og fortviler når det ser som mørkest ut for Harry og vennene hans. Et par ting i selve klimakset har litt "Hardyguttene"-preg for meg, på den måten at det dukker opp ting som løser problemer fra intet, helt tilfeldig. Dette trekker dog ikke ned helhetsinntrykket, som er at dette er et fargerikt og underholdende univers å befinne seg i. Vi gleder oss i alle fall begge to til neste skoleår på Galtvort!

Er jeg den eneste so ikke synes denne boken er helt FANTASTISK? Jeg mener, den er veldig bra skrevet og jeg elsker historien, men et eller annet gjør at den ikke fikk høyere enn terningskast 4. Jeg synes den beste delen var slutten, den var mest spennende og hadde mest form.

dette er en bok som handler om at mysteriekameret blir åpnet igjen!! dette er en bok som er enda mer spennende enn den 1. men de er like bra! harry potter er mine favoritt-bøker!! gleder meg til og se filmen!

It is our choices, Harry, that show what we truly are, far more than our abilities

"Fløtt deg'a, Perry. Harry har det travelt." "Ja, han må innom Mysteriekammeret og drikke en kopp te med hoggtanntjeneren sin" - Fred & George Weasley

Harry sukket matt. Å gå aktivt inn for å lage spetakkel i Slurs formelime var omtrent like trygt som å dra til en sovende drage i øyet.

Hvorfor edderkopper? Kan vi ikke følge sommerfugler i stedet ?

It is our choices that show what we truly are, far more than our abilities. - Albus Dumbledore

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

Jeg leste utrolig mye da jeg var yngre. Jeg leser fortsatt bøker som kanskje vil bli kategorisert som ungdomsbøker. Det finnes så himla mye fint. Det er også fint for voksne å lese ungdomsbøker tror jeg, så, ta en kikk.

..fordi jeg vil få den førstegangsopplevelsen igjen og igjen og igjen og igjen!

her her er harry potter bøkene

Her er de bøkene jeg syns er de beste innen fantasy

• "Harry Potter og fangen fra Azkaban" av J.K. Rowling
  • "Harry Potter og ildbegeret" av J.K. Rowling